Kolumni

Syr­jä­seu­dul­la ei kannata sai­ras­tua, sillä se voi olla kuo­le­mak­si

Sote-keskustelu pyörii hämmentävän paljon byrokratian ympärillä, vaikka lopulta on kyse siitä, saako sairas ihminen apua ei.

Pohjoispohjalainen sydänsairas rouva kärsii kovasta suukivusta. Tuskainen olo iski aamupäivällä äkkiä, nyt illasta hengittäminen alkaa olla vaikeaa. Soitto hätäkeskukseen ei auta: ei kuulosta vakavalta, ambulanssia ei kannata lähettää, kun on niin kaukana nyt.

Seuraavana aamuna rouva saa kyydin Oulun yliopistolliseen sairaalaan tuttavaltaan. Päivystyksessä tilanne todetaan kriittiseksi. Lopulta rouva saa apua ja toipuu harvinaisesta ja ärhäkästä suun bakteeri-infektiosta.

Tarjous vain nyt

Saat digin _maksutta_ 2 viikkoa