Hoitopalvelut: Pohteen uudella här­ve­lil­lä voi mitata ter­veyt­tään aivan itse Kon­tin­kan­kaan akuut­ti­vas­taan­otol­la

Rikokset: Au­to­kaup­pa johti julmaan ryös­töön Kau­ko­vai­niol­la

Kauppahalli: Jou­lun­ai­ka avat­tiin Oulun kaup­pa­hal­lis­sa kol­mi­päi­väi­sel­lä ta­pah­tu­mal­la

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi 13,90 €/kk

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Oulun seudun ju­na­lii­ken­net­tä voidaan lisätä ilman lä­hi­ju­nia­kin

Vielä 80-luvulla Suomessa oli melko laajasti paikallisjunaliikennettä muuallakin kuin Uudellamaalla. Oulun seudullakin lättähattuja kulki vuoteen 1988 saakka.

Nyt 2020-luvulla Eurooppa elää rautateiden renessanssia: Baltiaan tulee suurnopeusjuna, Tanskan ja Saksan väliin tehdään merenalaista tunnelia, Ranskassa korvataan lentoyhteyksiä junilla.

Suomessakin puhutaan uusista nopeista radoista Helsingistä moneen suuntaan, mutta en ota niihin sen enempää kantaa.

Isot rakennushankkeet herättävät paljon tunteita puolesta ja vastaan, mutta usein pienilläkin kustannuksilla voidaan saada paljon hyvää aikaan.

Tampereella pilotoitiin lähijunaliikennettä vuodesta 2019 vuoteen 2022. Nyt liikenteestä on tehty pysyvää, ja liikenteen määrä on lähes kaksinkertainen verrattuna pilotin aloitusvuoteen.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.