Kansallisen sote-uudistuksen tavoitteissa on kahden viimeisen vaalikauden aikana kiitettävällä yksimielisyydellä korostettu perusterveydenhoidon joustavia matalan kynnyksen palveluja.
Hyvä toiminta nopeuttaa palveluiden saantia, hoidon ennakointia ja vaikuttavuutta. Näin vähennetään vaativampien palveluiden kuormitusta ja turvataan toimivia hoitoketjuja. Ei keskitytä liikaa yleishallintoon.
Kaijonharjun, Rajakylän ja Myllyojan terveyskeskukset olivat vielä äskettäin hyvä pohja lähi- ja peruspalvelujen takaamisessa ja toiminnan kehittämisessä. Kukin terveyskeskus palveli omaa noin 20 000 asukkaan kasvualuetta.
Kaijonharjun merkitys on lisääntynyt 2020 kasvaneen Linnanmaan kampuksen tuhansilla uusilla opiskelu- ja työpaikoilla ja kasvaa entisestään kaavoituksen myötä uudella asutuksella ja työpaikoilla. Hiukkavaaran runsas rakentaminen ja asuntokaavoitus korostavat Myllyojan lähipalvelujen tärkeyttä.
Joustavat terveyspisteet ovat erityisen tärkeitä palvelupisteitä kaikkien alueiden ikäihmisille ja lapsiperheille. Tämän ovat todenneet muun muassa Tuiran alueen kokemusasiakas-, kehittämis- ja muut myös asukkaista koostuvat työryhmät, ennen ja jälkeen terveyskeskusten lakkauttamisia.
Terveyspisteistä vaativampia palveluja tarvitsevat voisi tarvittaessa ohjata hyvinvointi-(terveys-)keskuksiin Tuiraan ja Kontinkankaalle sekä OYSiin. Kontinkaan ja Tuiran isot hyvinvointikeskukset ovat tärkeitä keskitettyjen erityispalveluiden kehitysyksiköitä ennen vaativinta hoitoa OYSin tulevaisuuden sairaalassa.
Nykyisiä osaoptimointisäästöjä parempia tuloksia tuottaa muun muassa perusterveydenhuollon omalääkärimalli, jossa Oulu oli 80-luvulta lähtien pitkään valtakunnallinen tiennäyttäjä. Juuri tiennäyttöjä Oululta ja muilta kunnilta tarvitaan toimivaan sote-uudistukseen.