JUURI NYT: Ko­ro­na­vil­kus­ta jul­kais­tiin päi­vi­tet­ty versio – THL: mo­lem­mat ro­ko­tuk­set saa­neil­ta ei enää edel­ly­te­tä ka­ran­tee­nia al­tis­tu­mis­ta­pauk­sis­sa

TILAAJIEN SUOSITUIN: Syy­te:Pe­las­tus­lai­tok­sen työn­te­ki­jä sai mat­ka­lah­ja­kort­te­ja kii­tok­sek­si kymp­pi­ton­nien pe­su­ai­ne­ti­lauk­sis­ta

Oulun lii­ken­teen pul­lon­kau­la­na tun­ne­tun Kuu­sa­mon­tien pa­ran­ta­mi­nen etenee pienin ja hitain askelin

Nelikaistaosuuden päättyminen on yksi Kuusamontien nykyisistä ongelmakohdista.
Nelikaistaosuuden päättyminen on yksi Kuusamontien nykyisistä ongelmakohdista.
Kuva: Jarmo Kontiainen

Kuusamontietä voitaisiin leventää Korvenkylän ja Kiimingin välillä nelikaistaiseksi nykyisellä paikallaan, todetaan Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen, Oulun kaupungin ja Pohjois-Pohjanmaan tekemässä selvityksessä.

Käytännön töihin ei olla kuitenkaan pääsemässä vielä vuosiin.

Tällä hetkellä hanke on jämähtänyt odottamaan jatkosuunnittelun rahoitus­päätöstä.

– Seuraava vaihe on ympäristövaikutusten arviointi sekä yleissuunnitelman laatiminen. Niihin on haettu rahoitusta Väylävirastosta, mutta emme ole sitä vielä saaneet, joten hanke ei ole kokonaisuutena tällä hetkellä etenemässä, kertoo esisuunnitteluvastaava Marjo Paavola ELY-keskuksesta hankkeen nykytilasta.

Vaikka myönteinen rahoituspäätös saataisiin heti, käytännön töihin päästäisiin aikaisintaan vuonna 2025–2026, sillä ympäristövaikutusten arviointi, yleissuunnittelu sekä tiesuunnittelu haukkaavat vähintään neljä vuotta.

Purontien liittymä työn alle

Kokonaan Kuusamontien kehittäminen ei kuitenkaan ole seisahtunut. Purontien alikulun ja liittymäjärjestelyjen toteuttaminen MAL-hankkeena on lyöty lukkoon Oulun seudun liikenteen johtoryhmässä.

MAL-hankkeet ovat valtion ja kuntien yhdessä toteuttamia pieniä ja kustannustehokkaita hankkeita, joilla edistetään kaupunkiseutujen toimivuutta ja kilpailukykyä. Liikenteen osalta se tarkoittaa lisäresursseja hankkeisiin, joilla parannetaan kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen olo­suhteita.

– Purontien alikulun ja liittymäjärjestelyjen tiesuunnittelu käynnistynee kuluvan vuoden aikana, Paavola ­sanoo.

Lähivuosina ollaan uusimassa myös Kuusamontien Korvenkylä–Kiiminki -osuuden päällystys.

– Tällä hetkellä Kuusamontien Korvenkylä–Kiiminki-tieosuuden päällyste on pääosin hyvässä kunnossa. Viimeksi tielle on tehty urapaikkauksia, joilla syvimmät kulutusurat ovat poistettu.

Yksi Oulun pullonkauloista

Kuusamontie on ollut vuosia yksi Oulun liikenteen ruuhkaisimmista pullon­kau­loista.

Vuonna 2008 valmistunut Hintta–Korvenkylä -osuuden parantaminen sujuvoitti liikennettä, mutta ongelmia on edelleen.

Vuonna 2014–2018 tieosuudella tapahtui lähes kahdeksankymmentä liikenneonnettomuutta, joista 20 johti henkilövahinkoihin.

– Ruuhka-aikana tieosuudella on ongelmia erityisesti liikennevaloliittymissä ja nelikaistaosuuden päättymiskohdassa, Marjo Paavola sanoo.

Tien keskimääräinen liikennemäärä vuorokaudessa Jäälin kohdalla vuonna 2019 oli noin 11 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Korona-ajalla on ollut selkeitä vaikutuksia Kuusamontienkin liikennemääriin. Maaliskuussa 2020 Korvenkylä-Jääli -välillä liikennemäärä tippui peräti 28 prosenttia vuodentakaisesta.

– Juuri nyt vuorokausiliikennemääriä on kutakuinkin vuoden takaisissa lukemissa, mutta työmatkaliikenne on jonkin verran vähentynyt, Paavola sanoo.