Oulun kaupungin koronaneuvontapuhelin ja hyvinvointikeskusten puhelinpalvelut ovat ruuhkautuneet pahasti. Tällä hetkellä palveluihin voi joutua jonottamaan jopa useita tunteja.
– Takaisinsoittopalvelukin jouduttiin ottamaan pois käytöstä, koska se tukkeutui puheluista, kertoo Oulun kaupungin terveysjohtaja Jorma Mäkitalo.
Lue myös: Oulun terveyspalveluiden puhelimet ruuhkautuivat maanantaina
Hänen mukaansa ruuhkat johtuvat yhteydenottojen valtavasta määrästä, joihin ei ole kyetty reagoimaan tarpeeksi nopeasti terveydenhuollon henkilökunnan ollessa lomilla.
– Kun näitä lomia viivästettiin koronan vuoksi ja toisen aallon pelossa, ollaan ajauduttu siihen pisteeseen, että niitä on pakko viimein pitää. Onhan työntekijöiden saatava levätä. Tilanne helpottuu ensi viikolla, kun henkilökuntaa alkaa palaamaan lomilta, hän kertoo.
Mäkitalon mukaan nimenomaan koronapuhelimeen soittelu on kolminkertaistunut kesän alkuun verrattuna ja lähes kaksinkertaistunut viimeisen viikon aikana. Yhteydenottojen merkittävästi kasvanut määrä on tullut terveydenhuollolle yllätyksenä.
– Luulimme, ettei ihmisillä ole edes lieviä koronaoireita kesän alussa, mutta ehkä olikin niin, että he ottavat oireidensa takia yhteyttä vasta nyt, kun heidän kesälomansa ovat päättyneet. Tämä on varmasti se todennäköisin syy ruuhkiin, Mäkitalo pohtii.
Ruuhkiin etsitään ratkaisuja
Lomilta palaajien odottelu ei ole ainoa keino helpottaa ruuhkatilannetta. Mäkitalon mukaan terveyspalveluissa tejdään parhaillaan toimenpiteitä prosessin virtaviivaistamiseksi koronatestien näytteenottoa varten.
– Todennäköisesti se tapahtuu niin, että siirrämme näytteenottoon lisää henkilökuntaa muista tehtävistä. Lisäämme netissä varattavia näytteenottoaikoja niin, että mahdollisimman suuri osa asiakkaista pystyisi tulemaan sitä kautta.
Mäkitalon mukaan suunnitteilla on myöskin jollekin parkkipaikalle pystytettävä drive in -piste, jossa korona-altistuksensa voisi käydä testauttamassa autolla, pyörällä tai kävellen.