Hoitoalan sopu: Hoi­ta­jien palk­ka­so­pu otet­tiin tyy­ty­väi­si­nä vastaan myös Oulussa

Analyysi: Putin ottaa sel­kään­sä monella so­ta­rin­ta­mal­la

Luitko jo tämän: Lyly Rajalan rus­ka­ret­kien suosio pysyy vuo­des­ta toi­seen, nyt selviää miksi

Tilaajille

Sama teema, kolme muun­nel­maa – 65 ki­lo­met­rin koe­ajo­lenk­ki kulki 0–5 litran ben­san­ku­lu­tuk­sel­la sen mukaan, pal­jon­ko sähköä Kia Niro kykeni hyö­dyn­tä­mään

Niro on yksi harvoista automalleista, joista on tarjolla kolme keskenään liki samannäköistä, mutta eri tavalla sähköistettyä versiota.

Kia Niron eri versiot eivät juurikaan eroa toisistaan. Ulkomitoissa ero löytyy vain leveydestä: molemmat hybridit ovat 2,5 senttiä kapeampia kuin täyssähkömalli. Kuvassa on Niron itselataava hybridiversio.
Kia Niron eri versiot eivät juurikaan eroa toisistaan. Ulkomitoissa ero löytyy vain leveydestä: molemmat hybridit ovat 2,5 senttiä kapeampia kuin täyssähkömalli. Kuvassa on Niron itselataava hybridiversio.
Kuva: Kari Pitkänen

Kia Niron perusidea on nerokas. Miksi muuttaa auton ulkonäössä tai varustelussa juuri mitään, kun ajamisen ja taloudellisuuden kannalta todella merkitykselliset asiat tapahtuvat katseilta piilossa konepellin alla?

Toisen sukupolven Nirosta saadaan kerralla tarjolle kolme eri versiota: täyssähköinen EV, ladattava hybridi eli PHEV sekä perinteinen hybridi (HEV). Molemmissa hybrideissä perusvoimanlähde on 1,6-litrainen GDI-bensiinimoottori. Hybridit ovat jo Suomessa, ja EV-mallia odotetaan tulevan syksyn aikana.