
Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan maakuntaliitot, alueen kauppakamarit sekä Rovaniemen ja Oulun kaupunki ovat pettyneitä väyläverkoston investointisuunnitelmaan.
– Väyläviraston esitys jättää täysin huomioimatta koko pohjoisen Suomen asukkaiden ja elinkeinoelämän tarpeet, kannanotossa todetaan.
Väyläverkon kehittäminen on kannanoton mukaan nyt "siltarumpupolitiikkaa", jolla kehitetään ainoastaan niin sanotun kasvukolmion väyläverkkoa ja heikennetään Suomen kilpailukykyä.
Väylävirasto pyysi lausuntoja valtion väyläverkon investointiohjelmaluonnoksesta vuosille 2022–2029. Ohjelma perustuu 12-vuotiseen valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan eli Liikenne 12 -suunnitelmaan.
Kannanotossa muistutetaan, että suomen kaikista luonnonvaroihin perustuvista uusista investoinneista 70 prosenttia keskittyy Pohjois-Suomeen. Nämä investoinnit edellyttäisivät investointeja pääradalle, satamiin ja tieverkostoon, mutta suunnitelmassa investoinnit ovat täysin riittämättömät.
– Maakuntien osuus rataverkon investoinneista on ainoastaan seitsemän prosenttia ja tieverkon investoinneistakin vain 14,3 prosenttia.