Analyysi: Oululla menee juuri nyt har­vi­nai­sen hyvin

Kolumni: Söpöt eläin­vi­deot ke­rää­vät tyk­käyk­siä, mutta harva kantaa huolta tuo­tan­to­eläin­ten oloista

Luitko jo tämän: Kau­pun­gin­joh­ta­ja Laa­ja­lan kan­nan­otos­ta Stora Enson Ou­lun-in­ves­toin­tiin syntyi eri­koi­nen soppa

Par­si­mal­la tai­det­ta – ku­va­tai­tei­li­ja Aini Pih­la­ja­nie­mel­le par­si­mi­nen on sekä ekoteko että tapa ka­pi­noi­da van­hen­tu­nei­ta kä­si­tyk­siä vastaan

Ritaharjulainen Pihlajaniemi on perinyt ajatuksen kädentaitojen vaalimisen tärkeydestä lapsuudestaan.

Oulu
– Minähän en ole mikään tekstiilityön ammattilainen, enkä ikinä ole ollut mitenkään hirmu taitava käsitöissä, mutta olen ajatellut, että parsimisessa ei ole niin tarkkaa se, miten tekee ja aina voi yrittää uudelleen!, Aini Pihlajaniemi naurahtaa.
– Minähän en ole mikään tekstiilityön ammattilainen, enkä ikinä ole ollut mitenkään hirmu taitava käsitöissä, mutta olen ajatellut, että parsimisessa ei ole niin tarkkaa se, miten tekee ja aina voi yrittää uudelleen!, Aini Pihlajaniemi naurahtaa.
Kuva: Eija Eskola

– Harvemmin paikkaan mitään pienesti ja näkymättömästi, mieluummin överit kuin vajarit – mahdollisimman paljon vain väriä, kuvataiteilija Aini Pihlajaniemi taustoittaa tapaansa paikata vaatteita.

Parsimien, eli parsittujen kohtien, korostamisella hän haluaa kumota vaatteiden parsimiseen liittyviä vanhahtavia käsityksiä.