Liikenne: Testaa Kalevan vi­sal­la, pär­jäi­sit­kö Oulun han­ka­lim­mis­sa ris­teyk­sis­sä

Historia: Oulussa riitti ra­ken­ta­mi­sen rys­ket­tä 2000-lu­vun alussa, kun Kaak­ku­ri paisui ja Nokiaa ra­ken­net­tiin

Jääkiekko: Kärpät hävisi taas, putosi sarjan pe­rän­pi­tä­jäk­si

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi 13,90 €/kk

Tilaajille

Oulun seudun onnikat ovat välillä tupaten täynnä, ja mat­ko­jen mää­räs­sä taotaan en­nä­tys­lu­ke­mia – joh­ta­nut ajoit­tain myö­häs­te­lyyn

Linja-autokyyti on nyt suuressa suosiossa Oulun seudulla. Bussit ovat olleet todella ruuhkaisia etenkin aamuisin.

Lauri Siniluoto astuu bussiin monta kertaa viikossa.
Lauri Siniluoto astuu bussiin monta kertaa viikossa.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

On arkinen iltapäivä Oulun Saaristonkadulla sijaitsevalla bussipysäkillä. Ihmisiä virtaa ulos ja sisään linja-autoista.

Oululainen Lauri Siniluoto on yksi bussia odottavista ihmisistä. Hän käyttää busseja noin kolmesti viikossa työmatkojensa kulkemiseen.

Siniluoto on havainnut, että viime aikoina linja-autoissa on ollut enemmän matkustajia kuin parin aiemman vuoden aikana.

Siniluodon havainto pitää paikkaansa. Linja-autokyyti on nyt suuressa suosiossa Oulun seudulla. Bussit ovat olleet todella ruuhkaisia etenkin aamuisin.

Korona-ajan väistyminen ja energian hinta ovat houkutelleet ihmiset bussien asiakkaiksi.

Oma porkkanansa on väliaikainen arvonlisäveron muutos joukkoliikenteessä tammi–huhtikuun aikana. Lipun hintaa on alennettu Oulun seudulla kymmenellä prosentilla. Esimerkiksi aikuisen A-vyöhykkeen lipun hinta 3,30 euroa on pudonnut alle kolmeen euroon.

Oulun joukkoliikennepäällikkö Helena Väliaho Oulun seudun liikenteestä listaa bussien vetovoimaksi myös sen, että ihmisillä on halua kulkea ympäristöystävällisellä tavalla.

Jatka lukemista vain _eurolla_

Tutustu kuukauden ajan, voit peruuttaa milloin vain.