Teollisuus: Con­lo­gil­le jät­ti­kaup­pa Puo­lus­tus­voi­mil­ta

Käräjätuomio: Pa­pe­ri­rul­lia kul­jet­ta­nut rek­ka­kus­ki kärähti huu­meis­ta Iissä

Kolumni: Kuka keksi laittaa kä­ve­ly­ka­dun pät­käl­le nop­pa­ki­viä? – Ou­lus­sa kyn­ne­tään epä­ta­sai­sia nop­pa­ki­vi­ka­tu­ja vielä pitkään

Oubus jatkaa bio­kaa­su­bus­sien lii­ken­nöin­tiä – kaa­su­bus­sien odo­te­taan li­sään­ty­vän tu­le­vai­suu­des­sa

Oubus, Koskilinjat ja Revon Turistiliikenne korvasivat heinäkuussa Oulun joukkoliikenteessä Oulun Taksipalvelut, joka hakeutui kesäkuussa konkurssiin.
Oubus, Koskilinjat ja Revon Turistiliikenne korvasivat heinäkuussa Oulun joukkoliikenteessä Oulun Taksipalvelut, joka hakeutui kesäkuussa konkurssiin.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Oulussa liikennöivä joukkoliikenneyhtiö Oubus jatkaa biokaasubussien liikennöintiä, kertoo Kiertokaari tiedotteessaan. Oubus ja Oulun seudun jätehuollosta vastaava Kiertokaari ovat tehneet sopimuksen biokaasun toimittamisesta ja tankkausaseman vuokraamisesta.

Linja-autot tankkaavat biokaasua Ruskon jätekeskuksen raskaalle kalustolle tarkoitetulla hidastankkausasemalla. Biokaasua jalostetaan biojätteestä.

Tällä hetkellä Oubusilla on käytössä kolme biokaasubussia, ja neljäs bussi on tulossa. Ne liikennöivät linjalla 10 ja jatkossa todennäköisesti linjoilla 50 ja 51.

– Jos kaasubussien saatavuus olisi parempi, niiden määrää kalustossa voitaisiin lisätä, kertoo Oubusin liiketoimintajohtaja Ronja Lindeman tiedotteessa.

Oubus aloitti heinäkuussa liikennöinnin osalla konkurssiin hakeutuneen Oulun Taksipalvelujen (OTP) aiemmin liikennöimistä linjoista. OTP käytti aiemmin neljässä linja-autossaan biokaasua.

Oulun kaupunki ei edellyttänyt uusilta liikennöitsijöiltä biokaasubussien käyttöä, Lindeman sanoo. Hänen mukaansa Oubus halusi kuitenkin valita dieseliä taloudellisemman ja ekologisemman vaihtoehdon kalustoonsa.

Ruskossa on varauduttu siihen, että kaasubussien määrä lisääntyy tulevaisuudessa, ja hidastankkausasemaa on tarkoitus laajentaa nykyisestä viidestä paikasta 22 paikkaan.