Käräjäoikeus: Omis­ta­jal­ta ka­ran­nut koira puri toista koiraa ja miestä Rak­si­las­sa

Otteluseuranta: Kärpät karkasi Sai­Pal­ta jo avaus­eräs­sä

Olut: Tornion panimo löysi keinon auttaa Uk­rai­naa, vaikka olutta ei saa mark­ki­noi­da hy­vän­te­ke­väi­syy­del­lä

Mainos: Tilaa Kaleva tästä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

On outoa, että op­pi­mis­tu­los­ten laskua on haluttu se­lit­tää liialla it­se­oh­jau­tu­vuu­den vaa­ti­muk­sel­la

Suomessa käydään joka vuosi julkinen keskustelu lasten itseohjautuvasta oppimisesta. Tämä keskustelu toistuu aina täsmälleen samassa muodossa, eivätkä kärkkäimpien mielipiteiden esittäjät vaikuta oppineen aikaisempien vuosien väittelyistä. Keskustelussa eniten tilaa saavat henkilöt, jotka eivät ole juurikaan tutkineet aihetta. Siksi siitä on levinnyt virheellistä tietoa.

Itseohjautuvalla oppimisella tarkoitetaan opetusta, jossa oppilaat voivat tehdä päätöksiä omasta oppimisestaan. Lasten ja nuorten itseohjautuvaa oppimista kutsutaan kasvatustieteessä avoimeksi opetukseksi.

Avoimessa opetuksessa oppilaille opetetaan systemaattisesti uusia asioita, oppimateriaalit ovat monipuolisia ja oppimisympäristö on tarkoin strukturoitu. Opettaja ohjaa oppilaita itsenäisessä työskentelyssä ja auttaa erityisesti oppilaita, joilla on haasteita itseohjautuvuudessa. Avoimen opetuksen menetelmiä on useita, ja ne edellyttävät oppilaita enemmän tai vähemmän itseohjautuvuutta.

"Lasten ja nuorten itseohjautuvaa oppimista kutsutaan kasvatustieteessä avoimeksi opetukseksi."

Lue Digiä _0,25 € / viikko_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.