Tilaajille

Moot­to­ri­pyö­rä­kort­tien suosio kasvoi viime vuonna – muis­tat­han tar­kas­taa moot­to­ri­pyö­rän ennen lii­ken­tee­seen lähtöä? Näillä asian­tun­ti­jan neu­voil­la ke­vät­huol­to on­nis­tuu

Kevään ensimmäiset ajot ovat vaarallisimpia moottoripyöräilijälle. Taidot saattavat olla ruosteessa. Tiet ovat liukkaita pölystä ja tiesuolasta. Moni autoilija ei ole tottunut havaitsemaan moottoripyörää. Suomen motoristien kumppanuusjohtaja Veli-Pekka Ratinen kertoo tässä jutussa, mitä keväällä pitää muistaa: milloin jarrupalat pitää vaihtaa ja mikä saattaa olla vialla, jos pyörä ei ota käynnistyäkseen.

Moottoripyörän keväthuollossa on tärkeintä tarkistaa valojen, jarrujen ja renkaiden kunto sekä katsoa, ettei mistään vuoda öljyä, kertoo Veli-Pekka Ratinen. Parhaillaan Ratinen rasvaa kytkinvaijeria.
Moottoripyörän keväthuollossa on tärkeintä tarkistaa valojen, jarrujen ja renkaiden kunto sekä katsoa, ettei mistään vuoda öljyä, kertoo Veli-Pekka Ratinen. Parhaillaan Ratinen rasvaa kytkinvaijeria.
Kuva: Mauri Ratilainen

Kun keväällä aurinko kipuaa korkealle ja karkottaa talven, moottoripyöräharrastajat astelevat talliin pyörää hypistelemään. Sormet syyhyävät jo ajamaan, mutta ennen pikiteille lähtemistä moottoripyörälle on syytä tehdä keväthuolto.

– Keväthuolto on ehdoton asia. Kun moottoripyörä on maannut puoli vuotta tallissa, ei voi olettaa, että kaikki toimii samalla tavalla kuin olisi ajanut viikko sitten, sanoo Suomen motoristit ry:n kumppanuusjohtaja Veli-Pekka Ratinen.