Hovitoimittajat pinteessä
EU-tuomio ja uusi hankintalaki pakottavat kunnat tarkistamaan ostotapojaan. Vaarana ovat jopa kymmenien miljoonien eurojen seuraamusmaksut, jos yhtiöiden sidosyksikköasema murtuu.
Oulun ja satojen muiden kuntien käyttämien inhouse-yhtiöiden alla tikittää kaksi aikapommia.
EU-tuomioistuimen tammikuussa antama tuomio ja hyväksymisvaiheeseen edennyt uusi hankintalaki iskevät lujaa julkisomisteisiin yhtiöihin.
Moni yhtiö on vaarassa menettää suojatun sidosyksikköasemansa, mikä tarkoittaisi sitä, että kaupunkien tekemät ostot muuttuisivat välittömästi suorahankinnoiksi. Ilman erillistä laillista perustetta, kuten poikkeuksellista hätätilaa, nämä hankinnat olisivat laittomia ja ne olisi pakko kilpailuttaa.
Kesällä on aikaa lukea!
Nappaa Kaleva Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_
Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa
Näköislehdet ja arkisto
Galleriat, videot ja live-lähetykset
Podcastit
Päivittäiset uutiset sähköpostiisi
Pelit ja koulutukset
Tilaajaedut