-

Terävää tie­pö­lyä

Oulun seudulla autojen jakopäitä vuosia piinanneelle liian nopealle kulumiselle saatiin tutkimuksen mukaan selitys asfaltissa käytetystä kierrätysmateriaalista. Oktomurskeen valmistaja Outokumpu kritisoi autokaupan mukana oloa rahoittajana ja haluaa lisää tutkimuksia.

Oulun seudulla autojen jakopäitä vuosia piinanneelle liian nopealle kulumiselle saatiin tutkimuksen mukaan selitys asfaltissa käytetystä kierrätysmateriaalista. Oktomurskeen valmistaja Outokumpu kritisoi autokaupan mukana oloa rahoittajana ja haluaa lisää tutkimuksia.

Tilaajille
Tilaajille

Oulun seudun autoilijoita vuosikausia piinanneiden jakopääongelmien syy on uuden tutkimuksen mukaan lopultakin selvinnyt.

Kolmivuotinen tutkimus osoittaa syypääksi niin kutsutun oktomurskeen, jota käytetään muun muassa asfaltin kiviaineksena.

Tutkijoiden mukaan tiessä olevasta oktomurskeesta syntyy autojen talvirenkaiden nastojen kuluttamana erittäin kovaa ja teräväreunaista tiepölyä, joka kuluttaa autojen jakopäälaitteistoja poikkeuksellisen nopeasti.

Oktomurske on terästeollisuuden sivutuotetta ferrokromikuonaa, jota saadaan Outokummun tehtaalta Torniosta. Sitä on käytetty ainakin vuodesta 2008 lähtien asfaltin runkoaineksena, kantavana tienpohjien materiaalina jo aikaisemmin.

Oktomurske on ollut käyttökelpoista nimenomaan Oulun alueella, jossa ei ole juurikaan saatavilla kulutusta kestäviä kiviaineksia esimerkiksi moottoriteille tai paljon liikennöidyille väylille.

-
Kuva: Marleena Maliniemi

Oulun seudulla havaittiin jo 2010-luvun alussa poikkeuksellisia ongelmia autojen jakopäälaitteistoissa. Ne ovat kuluneet autonvalmistajien suosittelemaa vaihtoväliä selvästi nopeammin, mikä on voinut tarkoittaa auton omistajalle satojen eurojen lisäkustannuksia. Moottoreita on jopa rikkoutunut yllättäen.

Jatka lukemista vain _eurolla_

Tutustu kuukauden ajan, voit peruuttaa milloin vain.