Rakennukset: Me­ri­ja­lin entistä kont­to­ria ei saa purkaa – suo­je­lu­ra­ken­nuk­seen tehdään en­nal­lis­ta­va korjaus ja siihen tulee asun­to­ja

Pääkirjoitus
Tilaajille

Poh­joi­sen lii­ken­teen tarpeet uh­kaa­vat nyt unohtua suun­nit­te­lus­sa

Väyläviraston investointiohjelmasta puuttuvat pohjoisen kärkihankkeet. Ihmisvirtojen sujuvuus on tärkeää, mutta samalla tulisi huolehtia Pohjois-Suomen tavarakuljetuksista, joilla on vaikutusta koko Suomen elinvoimaan.

Pohjois-Suomessa tavaraliikenteen suhteellinen merkitys on suuri, samoin erityisolosuhteet luovat omia vaatimuksia liikenteen kehittämiselle.
Pohjois-Suomessa tavaraliikenteen suhteellinen merkitys on suuri, samoin erityisolosuhteet luovat omia vaatimuksia liikenteen kehittämiselle.
Kuva: Vesa Joensuu

Valtion maanteiden, rataverkon ja vesiväylien kehittämisestä vastaava Väylävirasto on listannut ehdotuksensa seuraavan kahdeksan vuoden 2022-2029 investointikohteista. Luonnosvaiheessa oleva asiakirja rahoitettavista uusista liikennehankkeista ei tyydytä Pohjois-Suomessa alkuunkaan.

Investointiohjelmasta puuttuvat pohjoisen keskeisimmät kärkihankkeet, kuten Oulu-Liminka-Ylivieska -kaksoisraide sekä Oulun asemakeskuksen ja ratapihan kehittäminen. Samoin Valtatie 4:n lisäkaistat Jyväskylän ja Oulun välillä kuten myös Iin ohikulkutie Kemin ja Oulun välillä on jätetty pois.