Pieni koululainen tarvitsee lyhyen koulumatkan selviytyäkseen siitä itsenäisesti. Tuttu ympäristö tukee myös sisäisen turvallisuudentunteen rakentumista ja itsenäistymistä. Jos koulumatkat kuljetaan yhdessä, tullaan hyviksi kavereiksi ja ystäviksi. Opetellaan ja opitaan ottamaan vastuuta sekä itsestä ja että omista tekemisistä.
Tällaisen ympäristön tarjoaa noin sadan oppilaan Takkurannan koulu. Miksi tästä pitäisi luopua?
Yhteisöllisyys, josta niin paljon nykyään puhutaan, syntyy juuri näistä yhteisistä kokemuksista ja yhdessä vietetystä ajasta.
Omien lasten koulukokemuksista kysyttäessä sana ”turvallinen” nousee esiin sekä se tärkeä seikka, että kaikki tunsivat toisensa. Myös omia muistojani pienehköstä kyläkoulusta voin kuvata samoin.