Ouluun, kuten myös Turkuun, on suunniteltu rakennettavan ratikkalinjaa jo vuosia. Samaan aikaan ratikka on toteutunut Tampereelle.
Ouluun suunnitellun ratikkalinjan varrelle suunnitellaan toteutettavaksi myös merkittäviä kaupunkikehityshankkeita: monitoimiareena, Alppilan bulevardi ja Kaijonharjun mittava uudisrakentaminen. Nämä ovat toki hankkeina kannatettavia, mutta ongelmana on toteutusjärjestys. Rakennuksia ollaan pystyttämässä ensin, ja ratikka tulee aikaisintaan vuosikymmenen päästä asuinalueiden toteutuksesta.
Ratikan toimivuus kärsii siitä, että se toteutetaan alun perin autoliikenteelle perustuvaan kaupunkiympäristöön. Samoin myös itse aluekehittäminen olisi mahdollista toteuttaa huomattavasti tehokkaammin, jos se tehtäisiin ratikan ehdoilla. Tehokkaan, joukkoliikenteeseen tukeutuvan kaupungin kehittäminen on mahdollista ainoastaan ympäristöön, jossa on tehokasta joukkoliikennettä. Jos raitioliikennettä aletaan rakentamaan vasta, kun kaupunki on liikenneruuhkien rampauttama, ollaan auttamatta myöhässä.