Radio Kaleva: Kuun­te­le suoraa lä­he­tys­tä Koo­Koo–­Kär­pät-ot­te­lus­ta

Kolumni: Toi­ve­ajat­te­lu vaivaa hal­li­tus­ta toi­sen­sa jäl­keen, ja siksi olemme nyt on­gel­mis­sa

Asuminen: Hiuk­ka­vaa­ra­lai­ses­sa pa­ri­ta­los­sa betoni yh­dis­tyy pas­tel­liin, moderni vin­ta­geen

Mainos: Tilaa Kaleva Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 12,90 € / kk + 1 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Oulun ra­ta­pi­hal­la pa­ran­ne­taan ju­na­lii­ken­teen tur­val­li­suut­ta ja su­ju­vuut­ta

Ratapihan asetinlaitteet turvaavat junien liikkumisen raiteilla sekä ohjaavat vaihteita ja ratapihan opastimia kauko-ohjatusti.

Oulun ratapihan turvallisuutta kohennetaan.
Oulun ratapihan turvallisuutta kohennetaan.
Kuva: Teija Soini/Arkisto

Väyläviraston hankkeet Oulun ja Kokkolan ratapihoilla parantavat junaliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta.

Ratapihoille tulevat asetinlaitteet ovat tietoteknisiä rautatieliikenteen turvalaitteita, jotka turvaavat junien liikkumisen raiteilla sekä ohjaavat vaihteita ja ratapihan opastimia kauko-ohjatusti, Väyläviraston kertoo tiedotteessaan.

Ratapihojen uudet turvalaitteet mahdollistavat eurooppalaisen rautatieliikenteen hallintajärjestelmän eli ERTMS-järjestelmän käyttöönoton.

Myös kaapelireittirakentaminen saatiin päätökseen vuodenvaihteessa 2021–2022 sekä Oulussa että Kokkolassa. Kaapelireitteihin asennettavilla kaapeleilla yhdistetään turvalaitejärjestelmän ulko- ja sisälaitteet. Betonisia kaapelikanavia asennettiin Kokkolaan ja Ouluun yhteensä lähes 20 kilometriä.

Oulun ja Kokkolan ratapihojen turvalaitejärjestelmiä parantavat Väyläviraston hankkeet etenevät aikataulussa. Asetinlaitetilat valmistuivat vuodenvaihteessa, ja niitä tuli yhteensä kolme: Oulussa Tuiran ja Nokelan ratapihoille sekä Kokkolan ratapihalle.

Väyläviraston hankkeet aloitettiin vuonna 2020 kaapelireittien ja opastimien perustusten rakentamisella. Hankkeet valmistuvat kokonaan vuoden 2023 loppuun mennessä.

Turvalaitteiden uusiminen vähentää merkittävästi ratapihojen korjausvelkaa.