Käräjäoikeus: Omis­ta­jal­ta ka­ran­nut koira puri toista koiraa ja miestä Rak­si­las­sa

Otteluseuranta: Kärpät karkasi Sai­Pal­ta jo avau­se­räs­sä

Olut: Tornion panimo löysi keinon auttaa Uk­rai­naa, vaikka olutta ei saa mark­ki­noi­da hy­vän­te­ke­väi­syy­del­lä

Mainos: Tilaa Kaleva tästä

Ou­lu­lai­nen so­me­am­mat­ti­lai­nen Jonna Muu­ri­nen kokeili Tik­To­kia ja jäi itsekin kouk­kuun – "I­kä­ra­jat ovat siellä hyvästä syystä"

Digimarkkinointitoimisto Kuulun perustaja ja toimitusjohtaja Jonna Muurinen pysyy tavallisesti kaiken someimun yläpuolella. Mutta TikTok meni hänenkin ihon alle. Muurinen on todella huolestunut niin lasten kuin aikuisten Tiktok-koukusta.

Oulu
Jonna Muurinen Kuulun toimitusjohtaja
Kuva: Niina Hentilä

Alakoulussa paikalla saattaa olla parikin sataa lasta, ja kun Jonna Muurinen kysyy, kenellä TikTok, melkein kaikki kädet nousevat.

”Se on karseaa. Ikärajat ovat siellä hyvästä syystä.”

TikTok on rakennettu psykologista tietoa käyttäen mahdollisimman koukuttavaksi, ja sen algoritmi on suorastaan nerokas, Muurinen kertoo.

”Kiinalaiset lapset eivät edes saa käyttää samaan versiota, jota täällä käytetään. Heille on oma, vähemmän koukuttava versio. Tästä kannattaisi olla huolissaan.”

Muurinen menisi jopa yhtä pitkälle kuin kokoomuksen kansanedustaja Aura Salla, joka haluaisi kieltää TikTokin EU:ssa turvallisuusuhkana.

”TikTok on käytännössä kiinalaisten psykologinen sodankäyntiväline.”

Muurinen kertoo Radio Kalevan haastattelussa, miksi tarkalleen TikTok on niin koukuttava ja mitä asialle voi tehdä, mitä hän ajattelee TikTokin ja somen käytöstä vaaleissa ja politiikassa, miksi hän suree Twitterin – nykyisen X:n – kuihtumista, ja miten voi olla, että Facebook se vain jaksaa porskuttaa.

Toimittaja on Sini Salmirinne.