Opetushallituksen opetusneuvokset puolustelivat (Kaleva 17.12./Lukijalta) perusopetuksen laaja-alaista osaamista vedoten muu muassa valtioneuvoston asetukseen, EU:n, OECD:n ja Unescon suosituksiin. Tästä päätellen näitä asioita on mietitty hyvinkin korkealla tasolla ja eri puolilla maapalloa.
Enkä minäkään vähättele yhtään, etteikö arkipäiväinen toiminta koulussa olisi tärkeää omaksua, joiksi luen muun muassa käyttäytymisen muita oppilaita ja koulun henkilökuntaa kohtaan, vähintäänkin itsestään huolehtimisen ja miksei myös toisten auttamisen kykyjen ja taitojen mukaan.
Kaikki muutkin vastaavat heidän mainitsemansa asiat ovat varmasti tärkeitä, ja niitä on syytä korostaa jokapäiväisessä toiminnassa koululla.
Asia, minkä halusin nostaa keskusteluun oli se, kuinka perustaitojen opiskelu toteutuu käytännössä, kun osalla oppilaista on puutteita lukemisessa, laskemisessa ja kirjoittamisessa.