Nokia: Oulun len­to­yh­teyk­sien näi­vet­ty­mi­nen huo­let­taa toi­mi­tus­joh­ta­ja Lund­mar­kia

Asuntomarkkinat: Myl­ly­tul­lis­sa asutaan ker­ros­ta­los­sa, jonka jul­ki­si­vu on kesken

Jalkapallostadion: Oulun kau­pun­gin­hal­li­tus kä­sit­te­lee maa­nan­tai­na sta­dio­nin ra­hoi­tus­ta

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi 13,90 €/kk

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Onko Suomen pe­rus­ope­tuk­sen taso ro­mah­ta­mas­sa?

Suomella on ollut maine koulutuksen ja opetuksen suurmaana. Oppilaiden osaamista mittaavien Pisa-testien tulokset ovat laskeneet yli 15 vuotta. Oppilaiden osaamisen erot ovat kasvaneet. Osa menestyy vielä hyvin, mutta jotkut pärjäävät todella heikosti.

Suomalaisten Pisa-testien tulosten romahtamiseen ei ole yksiselitteistä syytä. Monet Suomen verrokkimaat ovat lisänneet resursseja koulutukseen. Yleisopetuksen luokkakoot ovat kasvaneet.

Kun koulusta ei saa riittävää tukea, se jää usein kotien ja vanhempien vastuulle. Silloin oppilaan omat taustatekijät korostuvat. Onko oppimistulosten polarisaatiossa taustalla lisäksi yleinen yhteiskunnallinen eriarvoistuminen.

"Perusopetus voidaan vielä pelastaa."

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.