Pääkirjoitus: Tark­kaa­vai­suus her­paan­tui – valtio luotti For­tu­min osaa­mi­seen so­keas­ti

Kaleva Mün­che­nissä: Samuel Purola myönsi, ettei ollut par­haas­sa iskussa EM-vä­li­eräs­sä – "Ka­le­van kisojen jälkeen on ollut vähän takki tyhjä"

Muis­tat­ko väis­tä­mis­sään­nöt suo­ja­tiel­lä? Lähes puo­lel­la ih­mi­sis­tä väärä käsitys kul­ku­jär­jes­tyk­ses­tä

Suojatietä ylittäessä autoilijan on väistettävä jalankulkijaa. Kuvituskuva.
Suojatietä ylittäessä autoilijan on väistettävä jalankulkijaa. Kuvituskuva.
Kuva: Jarmo Kontiainen

Tilanne, jossa tie ylitetään suojatietä pitkin, on edelleen monelle epäselvä kulkujärjestyksen suhteen, selviää Liikenneturvan kyselystä.

Yli yhdeksän kymmenestä vastaajasta tiesi, että autoilijan on väistettävä tilanteessa, jossa suojatielle tulee jalankulkija. Viisi prosenttia uskoi, että tilanteessa jalankulkijan tulisi antaa tietä.

Valtaosa (89 prosenttia) myös tiesi, että autoilijan on väistettävä myös suojatiellä pyörää taluttavaa

– Kun pyöräilijä siirtyy satulasta pyörän taluttajaksi, hänet rinnastetaan jalankulkijaan. Suojatiellä kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku. Ensi viikolla alkava lukuvuosi tuo tien päälle taas runsaasti koulumatkalaisia, joten jokaisen kuljettajan on nyt skarpattava suojatietilanteissa, Liikenneturvan koulutusohjaaja Pasi Pohjonen kertoo tiedotteessa.

Myös ennakoiminen on tärkeää.

– Suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysähtymättä. Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut jotenkin muuten, kuljettajan on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä. Pensaiden ja pysäköityjen autojen katveisiin jää helposti ekaluokkalainen tai isompikin kulkija. Pitämällä riittävästi turvaväliä edellä ajavaan on helpompi tehdä havaintoja myös suojateille, Pohjonen korostaa.

Epäselvyydet keskittyvät tilanteisiin, jossa suojatielle tulee joku muu kuin jalankulkija. Vastanneista 58 prosenttia tiesi, että pyöräilijän on väistettävä tullessaan pyörätieltä ajoradalle, vaikka tämä ylittäisikin tien suojatieraitoja pitkin.

– Aina aika ajoin kuulee väitettävän, ettei pyörällä saisi ajaa suojatiellä. Tämä käsitys on väärä.

Hieman harvempi tiesi (52 prosenttia), että sähköpotkulautailija väistää tullessaan ajoradan ylitykseen.

– Sähköpotkulaudoista valtaosassa rakenteellinen nopeus on yli 15 km/h, jolloin ne rinnastetaan polkupyöriin ja niillä kuljetaan pyöräilijän säännöillä. Pyörätieltä tulevan pyöräilijän on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta suoraan ajavaa ajoradan liikennettä, jos ajoradalla ei ole väistämismerkkiä tai he eivät ole kääntymässä tielle, jota pyöräilijä ylittää, Pohjonen sanoo.

Juttua täsmennetty kello 11.06: tarkennettu kohtaa, jossa puhutaan pyöräilijöiden kulkujärjestyksestä ajoradalla.