Liikenne: Jos Oulun Poik­ki­maan­tie pää­te­tään uu­dis­taa, töihin pääs­tään no­peas­ti

Taiteiden yö: Kahden in­to­hi­moi­sen tai­de­har­ras­ta­jan unelma täyttyy Tai­tei­den yönä, kun Gal­le­ria 33 avaa ovensa

Mitä tekoäly älyää viu­lun­soi­tos­ta? Ou­lu­lais­yh­tiön tekoäly tuo­ma­roi Jean Si­be­lius -kil­pai­lun fi­naa­lis­sa

Tekoälyn arvostelun ulkopuolelle jää muun muassa soiton omintakeisuuteen, tunteen välittymiseen ja visuaalisuuteen liittyviä seikkoja, koska niitä ei voi ilmaista ykkösillä ja nollilla.

AISpotterin teknologiajohtaja Sami Huttunen ja toimitusjohtaja Anri Kivimäki ovat yrityksen perustajia. Viulukilpailu on heille uusi aluevaltaus, vaikka käytettävät teniikat ovatkin entuudestaan tuttuja.
AISpotterin teknologiajohtaja Sami Huttunen ja toimitusjohtaja Anri Kivimäki ovat yrityksen perustajia. Viulukilpailu on heille uusi aluevaltaus, vaikka käytettävät teniikat ovatkin entuudestaan tuttuja.
Kuva: Jarmo Kontiainen

Sunnuntaina Helsingin Musiikkitalossa päättyvän kansainvälisen Jean Sibelius -viulukilpailun finaaliosuutta on perjantaista asti arvioinut tuomariston ohella myös tekoäly, jonka teknologiasta ja kehittelystä on vastannut oululainen yritys AISpotter. Projektin ideoi ja rahoittaa Yleisradio.

Oululaisyhtiö on tehnyt yhteistyötä Ylen kanssa erilaisissa projekteissa noin puolentoista vuoden ajan.

Sibelius-kilpailun tuomarointi on puolileikillinen kokeilu, joka AISpotterin toimitusjohtajan Anri Kivimäen mukaan voi jopa olla lajissaan ensimmäinen maailmassa.

Todellisuudessa tekoälytuomari on vähemmän sci-fiä kuin ensi kuulemalta vaikuttaa. Sille täytyy ensin opettaa asiat, joita sen halutaan arvioivan.

Tekoäly ei useimpia viulunsoiton herkimpiä hienouksia älyä. Se vain analysoi pakollisen finaalikappaleen eli Sibeliuksen konserton tiettyjä kohtia vertaamalla niitä viulisti-kapellimestari Sakari Oramon etukäteen valitsemiin näytteisiin.

Tekoäly saa voittajaksi kilpailijan, joka taajuussisällön mukaan osui lähimmäs Oramon tulkintaa konserton viuluosuuksista.

Taajuussisältö eli spektrogrammi on tietokoneohjelman tuottama laskenta ja graafinen kuvaus kuultujen äänten kestoista ja osasävelistä. Grafiikasta näkee mitä eri taajuuksia salissa soi ja miten voimakkaasti. Vaaka-akselilla on aika ja pystyakselilla mitatut taajuudet.

– Käytännössä Yle toimittaa meille arvioitavista loppukilpailuesityksistä tarvittavat kohdat, joissa viulusolisti on mukana. Vaikka yhtiömme toimii pääasiassa kuva-analyysin puolella, samantyyppisiä teknologioita voi käyttää molemmissa, selvittää AISpotterin teknologiajohtaja Sami Huttunen.

– Analyysimallit noudattavat matematiikan lakeja. Ne ovat laskennallinen näkemys esityksen kulusta. Asiantuntija, tässä tapauksessa Oramo, kuitenkin sysää analyysin oikeille raiteille, ettei tekoäly ala poimia asioita satunnaisesti ja ota laskuihin häiriösignaaleja, jotka eivät liity soittamiseen.

Tekoälyn tunnetuin rajoitus on, että se ei osaa tulkita asioita itsenäisesti tai vuorovaikutteisesti, kuten ihminen.

Viulukilpailussa arvostelun ulkopuolelle jää muun muassa soiton omintakeisuuteen, tunteen välittymiseen ja visuaalisuuteen liittyviä seikkoja, joita on mahdoton syöttää ykkösinä ja nollina tietokoneeseen.

Oramo toimii myös kilpailun tuomariston puheenjohtajana, mutta tekoälyn arvioita ei oteta huomioon lopullisessa arvostelussa. Sibelius-kilpailun varsinaiset tuomarit työskentelevät entiseen tapaan kokemusta ja omaa älyään hyödyntäen.

"Tekoälyteknologiaa voi käyttää oikein tai väärin, mutta niin voi kirvestäkin."
Sami Huttunen
teknologiajohtaja, AISpotter Oy

AISpotter-yhtiö sai alkunsa Oulun yliopistossa saatujen oppien pohjalta 2018. Sami Huttusen osaaminen varsinkin perustuu oululaiseen tutkimukseen.

– Taustani on Oulun yliopiston konenäköryhmässä, jota vetivät alan uranuurtajat, professorit Matti Pietikäinen ja Olli Silvén. Väitöskirjatyöni ohjasi professori Janne Heikkilä, Huttunen kertoo.

AISpotter on keskittynyt erityisesti tapahtumien, kuten jalkapallo-otteluiden, analysointiin automaattisesti asiakkailta saatujen videoiden pohjalta.

– Voi kysyä, mitä yhteyttä on jalkapallolla ja viulukilpailulla. Mutta viimeksi, kun etsimme kohokohtia, kuten maaleja ja tiukkoja tilanteita jalkapallon EM-kisojen peleistä, käytimme vastaavia tekniikoita videon analysointiin.

Automaattista videoanalyysiä kuvan ja äänen kera sovelletaan laajasti miuun muassa turvallisuusalalla. Videoanalyysiä on mahdollista hyödyntää lähes kaikessa, mistä on saatavilla hyvälaatuista kuvamateriaalia.

– Tekoälyteknologiaa voi käyttää oikein tai väärin, mutta niin voi kirvestäkin, arvioi Sami Huttunen.

Voittaja ratkeaa sunnuntai-iltana

Sunnuntai (29.5.) on kansainvälisen Jean Sibelius -viulukilpailun kolmas ja viimeinen finaalipäivä.

Kilpailu ja palkintojenjako tapahtuvat Musiikkitalon konserttisalissa kello 18.30–21.30.

Finalistit esittävät kaksi viulukonserttoa, joista toinen on Sibeliuksen.

Helsingin kaupunginorkesteria johtaa Anna-Maria Helsing ja Radion sinfoniaorkesteria Dima Slobodeniouk.

Kilpailun tuomariston muodostavat Sakari Oramo, Jaakko Ilves, Ilja Kaler, Ida Kavafian, Henning Kraggerud, Lucie Robert, Daniel Rowland sekä Elina Vähälä.

Finaalin suora verkkolähetys on katsottavissa ympäri maailmaa Yle Areenassa.

Kaksikieliset finaalilähetykset esittävät Yle Radio 1 sekä television puolella Yle Teema Fem.