Pääkirjoitus: Me­taa­nia ei saa päästää il­ma­ke­hään – iki­rou­dan su­la­mi­nen on koh­ta­lo­kas­ta

Sanna Marin: Pää­mi­nis­te­ri vas­tai­li toi­mit­ta­jien ky­sy­myk­siin juh­li­mi­ses­taan

Tilaajille

Lii­ken­ne­tur­val­li­suus jämähti pai­koil­leen hyvän ke­hi­tyk­sen jälkeen – Näin tie­toi­nen ris­kin­ot­to ratissa näkyy lii­ken­ne­kuo­le­mis­sa

Vuoden 2020 onnettomuustilastojen mukaan suomalainen tieliikenne tappaa joka vuosi yhä yli 200 ihmistä. Lukujen perusteella holtittomuus ratissa vaikuttaa lisääntyneen.

Vuonna 2020 liikenteessä kuoli 21 jalankulkijaa, heistä yli puolet hämärän tai pimeän ajan onnettomuuksissa. Seitsemän heistä ei käyttänyt heijastinta tai heijastavaa asustetta, kuten laki edellyttää.
Vuonna 2020 liikenteessä kuoli 21 jalankulkijaa, heistä yli puolet hämärän tai pimeän ajan onnettomuuksissa. Seitsemän heistä ei käyttänyt heijastinta tai heijastavaa asustetta, kuten laki edellyttää.
Kuva: Nina Mönkkönen

Suomalaisen tieliikenteen turvallisuuskehitys on – laskutavasta riippuen – joko huima menestystarina tai surkeaa kitkuttelua.

Jos vertailukohta haetaan 1970-luvun alusta, tieliikenteessä on tapahtunut suoranainen ihme. Moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa vuosittain kuolleiden määrä on pudonnut kuudesosaan aikaisemmasta, vaikka ajoneuvokanta on samassa ajassa viisinkertaistunut.