Oulun uusi brändi nojaa kolmeen ydinasiaan: Pohjoinen, inhimillinen ja älykäs (lähde: ouka.fi).
Me oululaiset katsomme juuri Oulu-elokuvaa, jonka loppu selviää meille vasta kehityskulun loppuessa.
Meidän aikuisten kokonaisvaltaisesta empatiakyvystämme riippuu, miten lapset ja nuoret kokevat kaupungin. He eivät lue kaupungin brändiyhteenvetoa; he elävät päättäjien sekä virkamiesten hallitsemaan todellisuutta.
K12-oululaiset (siis 12-vuotiaat ja sitä nuoremmat) tietävät, että Oululle on myönnetty Lapsiystävällinen kunta -tunnustus vuonna 2020 neljäksi vuodeksi. Lapsiystävällinen kunta -perusarvot ovat:
Jokainen lapsi tuntee olevansa arvokas.
Lapset elävät turvassa, harrastavat ja heillä on lähellään kavereiden lisäksi turvallinen aikuinen.
Lapsen oikeudet otetaan huomioon, lasta kuullaan sekä kunnan päätöksen teossa että palveluissa.
Onko meillä uhka menettää tunnustus nyt tehtävien kouluverkkopäätösten perusteella, jossa uhkana supistaa peruskoulujen lukumäärää lähes 20 prosentilla? Minä pelkään viimeaikaisen kouluverkkokeskustelun perusteella, että Oulu menettää tämän tunnustuksen.
Onko meille varaa antaa tällainen viesti lapsiperheille, jotka harkitsevat muuttoa sekä investoivansa Oulussa tonttiin, asuinkiinteistöön, yritykseen, ajoneuvoihin, harrastuksiin, kuntaveroon, kiinteistöveroon, ruokaan sekä palveluiden ostamiseen?
Toivon sydämestäni Oulun brändin käytännön toimenpiteistä vastaavien poliitikkojen sekä virkamiesten toimivan tämän kysymyksen osalta lapsiystävällisen kunnan arvojen mukaisesti.