Tilaajille

Ky­syim­me: Miten kuntoa ko­ho­te­taan kohti kesää? – "Ta­val­li­nen virhe liik­ku­mat­to­muu­den jälkeen on asettaa ta­voit­teet liian kor­keal­le"

Peruskunnon kohentaminen vaatii tahtoa, malttia ja aikaa. Liian paljon liikuntaa liian lyhyessä ajassa kostautuu kipuina, koska elimistö kaipaa palautuakseen välipäiviä ja lepoa.

Oulussa on monta ulkokuntoilupuistoa. Hollihaan puisto on yksi niistä. Arkistokuva.
Oulussa on monta ulkokuntoilupuistoa. Hollihaan puisto on yksi niistä. Arkistokuva.
Kuva: Jarmo Kontiainen

Lumet sulavat hyvää vauhtia ja ladut ovat kohta menneen talven muistoja. Ulkoliikuntakausi jatkuu kävellen, juosten, pyöräillen tai vaikka lintujen kevätmuuttoa seuraamalla.

Miten peruskuntoa voi kohottaa, jos liikunta ja liikkuminen on talven aikana jäänyt vähälle, Pohjola Sairaalan liikuntalääketieteen ja fysiatrian erikoislääkäri Hanna Junttila?

– Liikkeelle voi lähteä rauhallisesti lisäämällä matalasykkeistä liikuntaa. Asiointikävely, esimerkiksi työpaikalle ja kauppaan jalan tai pyörällä toimii ensimmäisenä askeleena peruskunnon kohottamiseen.