Ennen kuin joku menettää henkensä koulupäivän aikana, on syytä tarkastella muutamia kouluviihtyvyyteen vaikuttavia tekijöitä. Olen tutkinut aihetta kasvatuspsykologian lopputyössäni 1990-luvun alussa, ja ainoa mainittava tutkimustulos oli, että oppilailta kannattaa kysyä mikä lisää hyvinvointia. Heillä on selkeät käsitykset asiasta.
Suomessa akateemiset ja älylliset näytöt ovat tärkeitä. Esikoulun jälkeen kouluvalmiutta selviteltäessä sosiaalinen pärjääminen ja kaveritaidot katoavat oudosti koulun arvomaailmasta.
Koivuniemen herralla, tupenrapinoilla, tukkapöllyllä ja luunapeilla kasvatettu kansa hakee rangaistuksia keinoksi kouluväkivaltaan. Mielestäni ne ovat pintaratkaisuja. Ei ole kauaa siitä, kun opettaja sai karttakepillä hakata oppilaitaan tai pestä saippualla oppilaan suun. Tunneäly saadaan helposti tukahdutettua väkivaltaisella kasvatuksella.