Varjakansaari: Oulun kau­pun­ki luopuu Var­ja­kan kaa­vas­ta, koska to­teut­ta­jia ei löy­ty­nyt

Näpistely: Oulun poliisi on ko­ven­ta­nut ot­tei­taan sar­ja­nä­pis­te­li­jöi­hin

Pääkirjoitus: Dik­ta­tuu­re­ja nöy­ris­te­le­vä KOK ku­mar­te­lee Pu­ti­nia, Suomen komitea le­vit­te­lee käsiään

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi 13,90 €/kk

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Avoin kirje VR:lle: Milloin Iihin pääsee ju­nal­la?

Vuonna 2017 Euroopan komissio myönsi energia- ja ilmastopalkinnon suomalaiselle Iin kunnalle. Taakse jäivät Pariisi, Torino ja Tallinna.

Miksi asia kuitenkin jäi vähäiselle mediahuomiolle? Eikö pieni pohjoinen kunta ansainnut sitä?

"Junien pysähtyminen Iin asemalla olisi iso kiitos Iin kunnan johdonmukaisille ilmastotoimenpiteille."

Iissä ollaan kaukana pääkaupunkiseudusta, ja Ouluunkin on kuitenkin 35 kilometrin matka. Miksi Iitä ei ihailla, eikä iik-huutoja kuulu?

Edes liikennepolitiikassa Iitä ei liiemmin olla huomioitu. Viimeinen juna edelleen suojelukohteena olevalla asemalla pysähtyi vuonna 2006. Tavatakseni lapsenlapsiani minun on edelleen pakko matkustaa Iihin autolla.

Onko kyse matkustajamääristä? Iistä pendelöi jatkuvasti Ouluun kasvava määrä Oulussa työskenteleviä asukkaita.

Lue Digiä _0,25 € / viikko_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.