Ve­nei­li­jöil­le on jul­kais­tu uusi N2000-me­ri­kart­ta Pe­rä­me­res­tä – pitkän ai­ka­vä­lin uu­dis­tuk­ses­sa uu­dis­te­taan kaikki suo­ma­lai­set me­ri­kar­tat

Uudet merikartat soveltuvat parhaiten saaristo- ja rannikkonavigointiin. Arkistokuva.
Uudet merikartat soveltuvat parhaiten saaristo- ja rannikkonavigointiin. Arkistokuva.
Kuva: Vesa Joensuu

Veneilijöille on julkaistu uusi Perämeren merikartta. Kartta on ensimmäinen uudistettu kartta 5–6 vuoden aikana tehtävässä N2000 väylä- ja merikarttauudistuksessa, jossa uudistetaan vaiheittain kaikki suomalaiset merikartat.

Uusi kartta noudattaa N2000-korkeusjärjestelmää, joka korvaa nykyisen teoreettiseen keskivedenkorkeuteen perustuvan järjestelmän. Tulevaisuudessa kaikki merikartat noudattavat samaa syvyystietojen vertaustasoa. Uusi vertaustaso vaikuttaa merikarttojen syvyys- ja väylätietoihin.

– Veneilijän tulee kiinnittää huomiota siihen, minkä korkeusjärjestelmän mukainen merikartta veneessä on. Jos käytössä on uusi, N2000-järjestelmässä oleva merikartta, tulee merivedenkorkeudet katsoa N2000-korkeusjärjestelmän mukaisina, sanoo Traficomin johtava asiantuntija Jarmo Mäkinen tiedotteessa.

Veneilijöiden tulee jatkossa huomioida entistä tarkemmin Ilmatieteen laitoksen ilmoittamat reaaliaikaiset vedenkorkeushavainnot ja niiden korkeusjärjestelmä. Laitos esittää vedenkorkeustiedot sekä uuden että vanhan järjestelmän mukaan. Syvyyslukemat pienevät uusilla kartoilla keskimäärin 10–20 cm, sillä N2000-järjestelmän nollataso on nykyisen keskivedenpinnan alapuolella.

Päivitettyihin karttoihin tuodaan myös uutta merenmittaustietoa, ja niissä otetaan huomion maankohoamisen vaikutus vuosikymmenten aikana.

N2000 väylä- ja merikarttauudistuksen etenemistä voi seurata Traficomin verkkosivuilta.