Vä­hä­lu­mi­sen talven seu­raus: Tuu­li­la­si­va­hin­ko­ja kor­vat­tiin mo­nin­ker­tai­nen määrä – ”Suurin syy tähän oli Poh­jois- ja Kes­ki-Poh­jan­maan hyvin poik­keuk­sel­li­nen talvi”

Tuulilasi on autossa kantava rakenne, jota vauriot heikentävät. Tuulilasiin on usein integroitu erilaista tekniikkaa, joiden toimintaan pienetkin vauriota lasissa saattavat vaikuttaa.

Tuulilasi on autossa kantava rakenne, joka heikkenee säröjen ja lasiin tulleiden halkeamien myötä.
Tuulilasi on autossa kantava rakenne, joka heikkenee säröjen ja lasiin tulleiden halkeamien myötä.

LähiTapiola Pohjoinen kertoo, että sen alueella vähälumisen talven seurauksena tuulilasivahinkoja tuli edelliseen talveen verrattuna huomattavasti enemmän.

– Kolmen ensimmäisen kuukauden aikana LähiTapiola Pohjoisessa korvattiin kappaleissa kolminkertainen määrä lasivahinkoja verrattuna viime vuoteen. Suurin syy tähän oli Pohjois- ja Keski-Pohjanmaan hyvin poikkeuksellinen talvi: satoi lunta, joka suli hyvin nopeasti, ja teitä jouduttiin hiekoittamaan runsaasti. Kivet ja irronneet nastat rikkoivat sitten tuulilaseja, kertoo LähiTapiola Pohjoisen korvausjohtaja Heikki Pesonen tiedotteessa.

Tuulilasi on autossa kantava rakenne, jota vauriot heikentävät. Tuulilasiin on usein integroitu erilaista tekniikkaa, joiden toimintaan pienetkin vauriota lasissa saattavat vaikuttaa.

Esimerkiksi Liikenneturva painottaa, että tuulilasin hyvä kunto on myös liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Huonokuntoinen lasi voi heikentää näkyvyyttä.

LähiTapiolan teettämän kyselyn mukaan 70 prosenttia Pohjois- ja Keski-Pohjanmaalla asuvista on joko melko tai erittäin huolestunut teiden kunnosta omalla kotiseudullaan.

– Teiden huono kunto on tuttu aihe keväällä erityisesti nyt leudon talven jälkeen, kun talven runsaat säävaihtelut ja sateet ovat päässeet rapauttamaan teitä. Teiden päällysteissä on reikiä, halkeamia ja kuoppia, jotka voivat aiheuttaa liikenneturvallisuuden kannalta vaaratilanteita tai vahingoittaa ajoneuvoja.

Pesosen mukaan suurimmat ongelmapaikat löytyvät pääväylien ulkopuolelta.

– Päällystettyjä valta- ja kantateitä mitataan joka kevät, seutu- ja yhdysteitä joka kolmas vuosi. Pääväylien ulkopuolelle kunnostusmäärärahoja ei ole yhtä helposti saatavissa.

Kyselytutkimuksen mukaan jopa joka kolmas Pohjois- ja Keski-Pohjanmaan asukas kertoo, että on joutunut läheltä piti -tilanteeseen tai onnettomuusvaaraan teiden huonon kunnon vuoksi.

Valtakunnallisesti 62 prosenttia suomalaisista kertoo olevansa vähintään melko huolestunut teiden kunnosta kotiseudullaan.

Maanteiden kunnossapidosta vastaava virasto Väylä kertoo, että maanteiden päällysteitä uusitaan tänä vuonna selvästi enemmän kuin viime vuonna, noin 4 000 kilometriä. Viime vuonna määrärahat riittivät noin 1 700 kilometriin.

LähiTapiolan mukaan tämän vuoden määrä riittää siihen, ettei korjausvelka kasva tai se vähenee hieman.

LähiTapiolan alueellisen Arjen katsaus -kyselyn toteutti Kantar TNS 9-31. maaliskuuta. Kyselyyn osallistui 5 243 suomalaista, jotka olivat iältään 15–74-vuotiaita. LähiTapiola Pohjoisen toiminta-alueella kyselyyn vastasi 301 henkilöä ja alueellisten tulosten virhemarginaali on 5,6 prosenttiyksikköä suuntaansa. Valtakunnallisten tulosten virhemarginaali on noin 1,4 prosenttiyksikköä suuntaansa.