Kouluverkon muutokset ovat lasten kannalta merkittäviä päätöksiä, jolloin niissä lapsivaikutusten ajantasainen arviointi on lain mukaankin aina tehtävä. Lapsiin kohdistuvien vaikutusten arviointiin on vahva oikeudellinen velvoite, josta myös perustuslakivaliokunta on vuonna 2015 (PeVL 11/2015 vp ja PeVL 12/2015 vp) todennut, että lapsiperheiden asemaan vaikuttavat uudistukset eivät saa johtaa tilanteeseen, jossa eri uudistusten yhteisvaikutukset muodostuvat perheille kohtuuttomiksi.
Perusopetuslaissa on myös erikseen huomioitu lapsen edun tarkastelu, jolloin perusopetusta suunniteltaessa, järjestettäessä ja siitä päätettäessä on ensisijaisesti huomioitava lapsen etu (Perusopetuslain muutos 163/2022). Koulun toimintakulttuurin ja oppimisympäristöjen tulee olla turvallisia ja terveellisiä, niissä tulee huomioida oppilaiden yksilölliset tarpeet, tukea yksilön ja yhteisön kasvua, oppimista ja vuorovaikutusta (Valtioneuvoston asetus 422/2012 4 §).