Kaupat: Yk­si­näi­nen hal­pa­kaup­pa pyörii ket­ju­jen pu­ris­tuk­ses­sa Hau­ki­pu­taal­la

Eläimet: Lau­ha-lam­mas ilah­dut­taa asuk­kai­ta ou­lu­lai­ses­sa hoi­va­ko­dis­sa

Jääkiekko: Jesse Pul­ju­jär­vi pes­tat­tiin tes­ti­so­pi­muk­sel­la NHL-seu­raan

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi 13,90 €/kk

Top­pi­lan­sal­mes­sa har­joi­tel­laan tänään kont­ti­aluk­sen ajoa – Kemin tulevan bio­tuo­te­teh­taan tuot­tei­den ha­lu­taan sol­ju­van Suezin ka­na­vas­sa haa­ve­reit­ta

Kaleva Live näyttää suorana torstaina harjoituksen kello 10.30 alkaen.

Toppilansalmi toimii konttiharjoituksen näyttämönä tänään torstaina. Sekä jäänmurtaja Otso että harjoitusproomu Uitto 21 operoivat meren ja Möljän sillan välisellä alueella.
Toppilansalmi toimii konttiharjoituksen näyttämönä tänään torstaina. Sekä jäänmurtaja Otso että harjoitusproomu Uitto 21 operoivat meren ja Möljän sillan välisellä alueella.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Suezin kanavassa tapahtuneen konttialusonnettomuuden laineet ulottuvat Perämeren pohjukkaan saakka.

Kyse ei ole pelkästään tavaratoimitusten viivästymisistä vaan myös Kemiin rakennettavan biotuotetehtaan tuotteiden tulevista merikuljetuksista.

– Korostamme kuljetuksissakin ympäristöystävällisyyttä, siksi Kemistä lähtee maailmalle tulevaisuudessa konttialuksia, jollaisia Perämerellä ei ole aiemmin nähty, kertoo biotuotetehtaan kanavapäällikkö Aimo Iiliäinen.

Katso livelähetystä täältä!

Yhtiössä on alettu jo kouluttaa omin voimin tulevia konttialuskapteeneja, sillä Perämeren olosuhteet ovat ainutlaatuiset muun muassa talvisen jääpeitteen takia.

– Suezin onnettomuus havahdutti meidät ja siksi aloitamme käytännön harjoitukset jo nyt torstaina. Jäänmurtaja Otso avaa sopivan väylän Perämeren kiintojäältä Toppilansalmeen ja meidän kuljettajakokelaat pääsevät tositoimiin harjoitusproomu Uitto21:llä, Iiliäinen sanoo.

Proomun nimi on kunnianosoitus Kemijoen uittoperinteelle.

Kemin biotuotetehtaan konttialusten tulevat kuljettajat ovat hakeneet oppia myös Kemijoen uitossa satoja metriä pitkiä tukkilauttoja sujuvasti pitkin jokiuomaa kuljettaneilta veteraaneilta.
Kemin biotuotetehtaan konttialusten tulevat kuljettajat ovat hakeneet oppia myös Kemijoen uitossa satoja metriä pitkiä tukkilauttoja sujuvasti pitkin jokiuomaa kuljettaneilta veteraaneilta.
Kuva: Veikko Aitamurto / arkisto

Myös koulutukseen on otettu oppia vanhoilta uittokonkareilta.

– Kun on vetänyt perässään satoja metrejä pitkiä tukkilauttoja, niin kyllähän se on opettanut kärsivällisyyttä ja tarkkuutta. Niitä ominaisuuksia tarvitaan maailman merillä ja etenkin noissa ahtaissa kanavissa, koulutushankkeen taustavoimiin kuuluva uittoneuvos Harri Rääpys painottaa.

Japanilaisvarustamon Ever Given -aluksen jumiutuminen Suezin kanavaan on saanut myös kapteenikoulutukseen osallistuvan Kristiina Maimun mietteliääksi.

– Kyllähän se hätkähdytti. Tuli mieleen, että mihin sitä on oikein hakeutunut. Mutta ei minua kaduta. Koulutus on mielenkiintoista varsinkin nyt, kun päästään teoriasta käytäntöön, iloitsee Maimu.

– Ehdin itse asiassa kouluttautua Tampereella jo raitiovaunukuskiksi, mutta testiajot osoittivat, että haluan työuraltani jotakin muuta kuin loputonta sahaamista Hervannan ja Hämeenpuiston välillä, vaalalaislähtöinen Maimu jatkaa.

Mutta voiko Sueziin verrattuna sangen pikkuruisella Toppilansalmella ja vaatimattomalla Uitto21:llä oppia maailman valtamerillä tarvittavia taitoja?

– Pelisäännöt vesillä ovat samanlaiset, liikutpa avomerellä tai jokisuistossa. Ihminen ohjaa ja kone tottelee, uittoneuvos Rääpys kiteyttää.

"Ennen keksit olivat puuta ja rautaa, nykyään jotain dominoa tai oreoa", uittoneuvos Harri Rääpys vertailee humoristisesti nykyisten ja takavuosikymmenien ammattilaisten eroa.
"Ennen keksit olivat puuta ja rautaa, nykyään jotain dominoa tai oreoa", uittoneuvos Harri Rääpys vertailee humoristisesti nykyisten ja takavuosikymmenien ammattilaisten eroa.
Kuva: VASSIL DONEV / EPA

– Jostakinhan se on liikkeelle lähdettävä. Toppilansalmikin on haastava harjoituspaikka varsinkin näin talviolosuhteissa. Kunhan jäät lähtevät, niin saamme Perämerelle luokkaa suuremman konttialuksen ja lähdemme harjoitusmatkalle Tanskan salmeen ja kenties jopa Gibraltarille. Suezille ei nyt tämän onnettomuuden takia ole ihan heti asiaa, Iiliäinen sanoo.

Vaikka konttialusharjoitus tapahtuu keskellä vilkasta asuinaluetta, ei yleisöä toivota kanavan varteen koronaan liittyvien kokoontumisrajoitusten takia.

Kristiina Maimun ja muiden kokelaiden suorituksia voi seurata sen sijaan turvallisesti verkosta. Kaleva Live näyttää harjoituksen suorana lähetyksenä tänään torstaina kello 10.30 alkaen. Harjoituksen tarkka aloitusaika riippuu jäänmurtaja Otson aikataulusta.

FAKTA

Iso ja pieni väylä

Suezin kanava

Pituus noin 160 kilometriä.

Kapein kohta on noin 300 metriä.

Kanavan minimisyvyys on runsaat 20 metriä.

Kanavan kautta kulkee yli kymmenen prosenttia koko maailman rahtiliikenteestä ja kolmekymmentä prosenttia konttiliikenteestä.

Toppilansalmi

Pituus noin kaksi kilometriä.

Leveimmillään noin 120 metriä ja kapeimmillaan 70 metriä.

Salmen syvyys vaihtelee vajaan 4 metrin ja runsaan 6 metrin välillä.

Toppilansalmen satama oli aikoinaan merkittävä merenkulun keskus.