Syk­ke­leil­le säh­kö­avus­tei­set seu­raa­jat – kau­pun­ki käyn­nis­tää neu­vot­te­lut viiden toi­mit­ta­ja­kan­di­daa­tin kanssa

Sykkeleiden taival Oulun katukuvassa jäi lyhyeksi. Nyt tilalle ollaan hankkimassa sähköpyöräjärjestelmää.
Sykkeleiden taival Oulun katukuvassa jäi lyhyeksi. Nyt tilalle ollaan hankkimassa sähköpyöräjärjestelmää.
Kuva: Pekka Kallasaari

Oulun kaupungin katukuvassa vain hetken aikaa vilahtaneille vaaleanpunaisille kaupunkipyörä Sykkeleille halutaan sähköavusteiset seuraajat.

– Oulun kaupunki hakee nyt sähkötoimista kaupunkipyöräjärjestelmää, vahvistaa Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala.

Muista suomalaisista kaupungeista sähköavusteiset kaupunkipyörät ovat käytössä esimerkiksi Kuopiossa ja Lahdessa.

Neuvottelukierros elokuussa

Oulun kaupunki julkaisi kaupunkipyöräjärjestelmän hankintaan liittyen osallistumispyynnön toukokuun alussa. Osallistumishakemuksen jätti määräaikaan mennessä yhteensä kuusi kiinnostunutta kaupunkipyöräjärjestelmän toimittajaa. Yksi hakemuksen jättäneistä ei täyttänyt tarjouspyynnön ehtoja.

– Neuvottelukierros viiden ehdot täyttäneen kanssa järjestetään elokuussa ja lopullinen tarjouspyyntö viimeistellään syyskuun aikana. Tavoitteena on saada hankintapäätös yhdyskuntalautakuntaan loka-marraskuun aikana, Harri Vaarala aikatauluttaa.

Neuvottelukierrokselle mukaan valitut viisi toimijaa ovat tsekkiläinen Freebike, KaupunkiPyörä Vantaa, englantilainen Beryl, amerikkalainen Shift Transit ja hollantilainen Deelfiets Nederland.

Oulun kaupunki hankkii kaupunkipyöräjärjestelmän palveluna. Se tarkoittaa sitä, että pyörien lisäksi järjestelmän toimittaja vastaa muun muassa pyörätelineistä sekä muusta infrastruktuurista, it-palveluista, asiakaspalvelusta ja polkupyörien huollosta.

Hinta pompsahti

Uuden kaupunkipyöräjärjestelmän sopimusaika on 5+2 vuotta. Kaksi optiovuotta sekä mahdolliset järjestelmän laajennukset ovat nostaneet kaupunkipyöräjärjestelmän hankintahinnan aiemmin markkinakartoituksessa ilmoitetusta neljästä miljoonasta seitsemään miljoonaan euroon.

Alkujaan joulukuussa 2018 kaupunkipyöräjärjestelmä päätettiin hankkia Ouluun kymmeneksi vuodeksi 6,7 miljoonalla.

Uuden järjestelmän koko tarkentuu neuvottelukierroksen ja lopullisen tarjous­pyynnön myötä.

– Erilaisilla pyöräkonsepteilla saadaan hieman erilaajuinen palvelualue. Tavoitteena on kuitenkin saada palvelualueeltaan aiempaa järjestelmää vastaava kattavuus. Lopun viimein yhdyskuntalautakunta ottaa kantaa palvelualueen laajuuteen lopullista hankintapäätöstä tehdessään, Vaarala kertoo.

Uusi kaupunkipyöräpalvelu on tarkoitus käynnistää kesäkaudella 2022.