Radio Kaleva: Kuun­te­le suoraa lä­he­tys­tä Koo­Koo–­Kär­pät-ot­te­lus­ta

Kolumni: Toi­ve­ajat­te­lu vaivaa hal­li­tus­ta toi­sen­sa jäl­keen, ja siksi olemme nyt on­gel­mis­sa

Asuminen: Hiuk­ka­vaa­ra­lai­ses­sa pa­ri­ta­los­sa betoni yh­dis­tyy pas­tel­liin, moderni vin­ta­geen

Mainos: Tilaa Kaleva Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 12,90 € / kk + 1 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Suo­mi-ra­dan vi­sioin­tia – Hel­sin­gis­tä Ouluun junalla vii­des­sä, nel­jäs­sä tai kol­mes­sa tun­nis­sa

Suomi-rataa suunnitellaan Tampereen eteläpuolella (päärata). Pohditaan huippunopeutta, vaihtoehtoina nykyinen 200 km/h, 250 km/h (tavallisten junien yläraja) ja noin 320 km/h eli oikea suurnopeusjuna. Pääradalla erot näiden välillä ovat noin 15 minuuttia. Jos ko. nopeuksilla voitaisiin jatkaa Ouluun, erotkin kasvavat.

Oikeastaan pitäisi ensin suunnitella liikenne ja sen perusteella määritellä, mitä infraa tarvitaan – niin kiinteää (rata) kuin liikkuvaakin (junat).

Mainituilla nopeuksilla syntyy kolme kunnollista aikatauluvaihtoehtoa.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.