Suo­ma­lai­nen heittää päi­vit­täin 2,5 säm­py­lää roskiin – Oulun hä­vik­ki­fes­ta­rit opastaa ruo­ka­hä­vi­kin vä­hen­tä­mi­seen

Suomessa päätyy vuosittain 370 miljoonaa kiloa syömäkelpoista ruokaa jätteeksi, mikä tarkoittaa jokaista suomalaista kohden 2,5 sämpylän päätymistä päivittäin roskiin. Oulussa järjestetty Hävikkifestarit tarjoaa käytännön vinkkejä hävikin vähentämiseen ja on kerännyt satoja kiinnostuneita kävijöitä.

Ensimmäisen aukiolotunnin aikana Hävikkifestareille oli saapunut noin sata kävijää.
Ensimmäisen aukiolotunnin aikana Hävikkifestareille oli saapunut noin sata kävijää.
Kuva: Mikko Halvari

Lukema on uskomattoman suuri. Syömäkelpoista ruokaa päätyy Suomessa jätteeksi 370 miljoonaa kiloa vuosittain.

Tunkiolle työnnettävän kilomäärän voi suhteuttaa lähes 2,47 miljardiksi appelsiiniksi, 7,4 miljardiksi kananmunaksi tai miltei viideksi miljardiksi vehnäsämpyläksi.

Raa´alla matematiikalla laskettuna jokaista suomalaista kohti tulee hukkaan heitettyinä 440 appelsiinia, 1320 kananmunaa ja 880 sämpylää.

Kesällä on aikaa lukea!

Nappaa Kaleva Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_

Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa Näköislehdet ja arkisto Galleriat, videot ja live-lähetykset Podcastit Päivittäiset uutiset sähköpostiisi Pelit ja koulutukset Tilaajaedut
Ilmoita asiavirheestä