Stora Enson Oulun teh­taal­la pieni ke­mi­kaa­li­vuo­to maa­nan­tai­na – Ou­lu­joes­sa voi näkyä teh­taal­ta vuo­ta­nut­ta vaa­lean­rus­keaa huuh­te­lu­vet­tä

Stora Enson Oulun-tehtaalla tapahtui maanantaina aamuyöstä kemikaalin vuoto Oulujokeen.

Pieni määrä tehtaan meesasiilon pohjan huuhteluvettä pääsi valumaan vesistöön, kun siiloa oli ryhdytty pesemään aamuyöllä.

Vuoto havaittiin ja pysäytettiin aamulla noin aamuyhdeksältä.

– Emme osaa vielä sanoa vuodon tarkkaa määrää emmekä ihan tarkkaan sitä, kuinka kauan siilosta vuosi huuhteluvettä. Siilo oli kuitenkin pesuhetkellä tyhjä, eli vuoto on ollut pieni, Stora Enson viestintäjohtaja Satu Härkönen kertoo.

Vuodon syy oli häiriö vedenkäsittelyjärjestelmässä.

Oulujokeen vuotanut vesi on meesan eli kalsiumkarbonaatin värjäämää. Vedessä voi näkyä vaaleanruskean väristä vettä.

Vedestä otettu näyte on parhaillaan analysoitavana.

– Tällaisissa tilanteissa tarkastamme aina veden tilan näytteellä, Satu Härkönen sanoo.

Stora Enson mukaan päästöllä ei arvioida olevan merkittävää haittaa ihmisille tai veden eliöstölle.

Mainos
Kalevan pelit

Pelaa Kalevan digitaalisia pelejä

Aivojumppaa tai rentoa ajanvietettä – tutustu peleihin ja löydä suosikkisi

Aloita pelaaminen
Ilmoita asiavirheestä