Vuokatissa itsenäisyyspäiväviikonloppua viettäneellä oululaisella henkilöllä on todettu koronavirusinfektio, jolle on mahdollisesti altistunut useita kymmeniä henkilöitä.
Kainuun soten mukaan tähän mennessä karanteeniin on asetettu 15 henkilöä, lähinnä Sotkamon alueella.
Koronaan sairastunut on ollut todennäköisesti tartuttava lauantaista 5. joulukuuta alkaen, jolloin hän liikkunut muun muassa useissa ravintoloissa.
Ravintoloissa olleen suurehkon asiakasmäärän vuoksi kattava altistuneiden jäljitys ei ole mahdollista.
Koronaan sairastunut oli liikkunut lauantaina 5. joulukuuta ravintola Kantiksessa Sotkamossa kello 13 - 13.30, ravintola Messissä Vuokatissa kello 13.30 - 14 ja ravintola Laavubaari ssa Vuokattissa kello 21 – 22 .
Sunnuntaina 6. joulukuuta hän oli ollut ravintola Kantiksessa kello 14 - 16.
Kainuun sote pyytää ravintoloissa vierailleita hakeutumaan koronatestiin, jos oireita ilmenee.
Tapahtuma-aikana mainituissa ravintoloissa käyneitä ohjeistetaan pidättäytymään 10 vuorokauden ajan riskiryhmään kuuluvien henkilöiden tapaamisesta.