Janne Pennanen ja Taina Hakkarainen olivat huolissaan sähköautoista (Kaleva 22.12./Lukijalta).
Ilokseni voin kertoa, että kirjoituksessa mainitut huolet ovat joko aiheettomia tai ratkaistavissa. Sähköautoilu hyödyttää meitä kaikkia!
Kaivoksia tarvitsemme ilman sähköautojakin. Kaivosteollisuuden ympäristöongelmien minimoiminen on siis joka tapauksessa asialistalla. Akkuihin tarvittavia materiaaleja voimme saada Suomesta ja halutessamme voimme perustaa myös akkuteollisuutta Suomeen. Akkujen kierrätettävyys on jo nykyisin hyvä, ja kierrätettävyyteen satsataan jatkuvasti.
Sähköautot tekevät kaupunkiliikenteestämme lähes äänettömän ja lähipäästöttömän. Talviautona sähköauto on mainio: se käynnistyy varmemmin kuin polttomoottoriauto ja lämpenee sisätiloiltaan huomattavasti nopeammin. Kantamasta häviää osa, mutta toimintasäteiden jatkuvasti kasvaessa tämä ei ole iso ongelma.
Sähköautot tasaavat sähkönkulutusta, sillä niitä ladataan pääosin öisin. Voimme tuottaa kaiken tarvitsemamme sähkön kotimaassa. Tarvitsemme tulevaisuudessa joka tapauksessa runsaasti uutta puhdasta sähköntuotantoa teollisuuttamme varten.
Sähköautoa on omakotitaloissa helppo ladata. Lataaminen onnistuu tavallisesta pistorasiasta tai voimavirtapistokkeesta. Ajaminen ja huollot kustantavat huomattavasti vähemmän kuin bensa-autossa.
Rivi- ja kerrostaloissa on useimmiten lämmitystolpat, joiden muokkaaminen latauskäyttöön ei ole iso projekti. Julkisten latauspisteiden rakentamisen hoitavat pääosin yritykset.
Biokaasua ei riitä kaiken liikenteen käyttöön, korkeintaan raskaaseen liikenteeseen. Biokaasun liikennekäytössä on myös huomattavasti enemmän energiahävikkiä kuin siinä, että autoa ladataan suoraan sähköllä. Kestävästi tuotettu biopolttoainekaan ei skaalaudu koko liikenteen käyttöön.
Synteettiset polttoaineet ovat yksi ratkaisu, mutta siinäkin energiahävikki on huomattavasti suoraa sähkön käyttöä suurempi.