Vaikka hyvinvointialueiden tilanne on vaikea, ei luvassa ole lisärahaa ongelmien ratkomiseksi. Hyvinvointialueet joutuvat tulemaan toimeen jo budjetoidulla summalla, sekä löytämään itse ratkaisuja palvelujen turvaamiseksi, linjaa tuore kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen (kok.) Oulussa vieraillessaan.
Ikonen osallistui Pohjankartanolla alueelliseen kansalaisjärjestöakatemiaan ja esitteli tapahtumassa hallituksen avoimen hallinnon toimintasuunnitelman.
Hyvinvointialueet aloittivat toimintansa ison hallinnollisen muutoksen perään tammikuussa.