Terveys: Ou­lu­lai­nen Olli Jun­tu­nen meni vat­sa­ki­vun takia lää­kä­riin, samalla löytyi keuh­ko­ve­ri­tulp­pa

Polttoaine: Die­se­lin hinta painui Poh­jois-Poh­jan­maal­la­kin alle kahden euron

Kolumni
Tilaajille

Pe­rus­kou­lun op­pi­mää­räs­sä on luovan kir­joit­ta­mi­sen mentävä aukko

Maailmassa, jossa uutistekstit ja poliittiset puheet ovat täynnä tarinoita, on elintärkeä taito osata tunnistaa erilaiset narratiivit.

Peruskoulun oppimäärässä on oppiaineen mentävä aukko. Siinä missä kuvataiteet ja musiikki kuuluvat jo alakoululaisten lukujärjestyksiin, sanataidetta ei ole mahdollista opiskella peruskoulussa yksittäisten koulujen valinnaisia kursseja lukuun ottamatta.

Taito- ja taitoaineet sisältyvät opetussuunnitelmaan syystä. Vaikka niiden arvoa ei voida mitata tehokkuuden tai tuottavuuden mittareilla, on niillä arvokas tehtävä oppilaiden itseilmaisun vahvistamisessa ja heidän tutustuttamisessaan yhteiseen kulttuuriperintöön. Lisäksi ne tarjoavat onnistumisen kokemuksia ja yhteisöllisyyttä luovan tekemisen äärellä.