Kolumni: Yh­dys­val­tain abort­ti­pää­tök­sen hä­viä­jiä ovat ta­sa-ar­vo ja naisten ih­mi­soi­keu­det, ja ke­hi­tyk­ses­tä on syytä olla huo­lis­saan myös täällä

Oulun yliopisto: Kol­le­gion tuore päätös syn­nyt­tää kitkaa Oulun yli­opis­ton yh­tei­sön ja johdon välillä

Kolumni
Tilaajille

Pan­de­mian jälkeen elo­ku­van ystäviä hem­mo­tel­laan – ja edel­leen­kin elo­ku­va­teat­te­ri on hyvä tref­fi­paik­ka

Suomalaisten suosituin kulttuurin kulutusmuoto – elokuvateatterissa käynti – koki kahden vuoden mittaisen romahduksen keväästä 2020 alkaen. Koronapandemia sulki ihmiset koteihinsa välttelemään kohtaamisia. Ne harvat ajanjaksot, jolloin pandemian aaltoliike olisi mahdollistanut liikkumisen, valtiovallan yksipuolisesti määrittämät aukiolo- ja kokoontumisrajoitteet estivät elokuvanäytösten järjestämisen.

Tämä johti mainostettujen ensi-iltojen perumiseen, ohjelmistokatoon ja tyhjien salien myötä elokuvateatterien taloudelliseen ahdinkotilaan. Yllättävää tämän kurjuuden keskellä oli, että osa yleisöstä hakeutui elokuvateattereihin aina, kun se oli rajoitusten mukaan mahdollista.