Oulun satama nou­se­mas­sa Eu­roo­pan laa­jui­sel­le ydin­lii­ken­ne­ver­kol­le – "Saimme läpi ta­voit­teem­me"

Pohjois-Suomi sai myönteisiä uutisia myös maantierintamalla, kun Torniosta Norjan rajalle kulkeva valtatie 21 on tyrkyllä TEN-T-verkkoon.

Oulun satamaa esitettiin osaksi TEN-T-verkkoa.
Oulun satamaa esitettiin osaksi TEN-T-verkkoa.
Kuva: Kaleva

Oulun sataman toimistolla oli tiistaina syytä hymyyn, kun Euroopan unionin jäsenmaat, parlamentti ja komissio pääsivät alustavaan sopuun asetuksesta unionin suuntaviivoiksi Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) kehittämiseksi.

Oulun satama on nousemassa TEN-T-ydinverkolle. Satama on ollut jo ennestään kattavalla TEN-T-verkolla. Kattavalle verkolle puolestaan nousisivat uusina Tornion, Joensuun, Inkoon ja Lappeenrannan satamat. Kaskisten satama puolestaan säilyttäisi asemansa kattavalla verkolla.

– Pitkäjänteisen vaikuttamisen ansiosta saimme läpi tavoitteemme Oulun ja Kaskisten satamien osalta, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne toteaa tiedotteessa.

Pohjois-Suomi sai myönteisiä uutisia myös maantierintamalla, kun Torniosta Norjan rajalle kulkeva valtatie 21 on tyrkyllä kattavalle TEN-T-verkolle

Tiedotteen mukaan valtatien osalta tehtiin monipuolista vaikuttamistyötä Pohjoismaiden, puheenjohtajamaa Espanjan sekä EU:n suuntaan kuluneen syksyn aikana.

– Olen erittäin tyytyväinen, että tarpeemme Pohjois-Suomessa on kuultu, Ranne sanoo.

Päätökset vahvistetaan myöhemmin ministerineuvoston kokouksessa.

Ranteen mukaan asetus on tärkeä koko suomalaisen liikennejärjestelmän kehittämisen kannalta.

– Aktiivisen vaikuttamisen ansiosta sopu huomioi useita Suomelle tärkeitä asioita muun muassa huoltovarmuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden näkökulmasta.

Päivitetty kauttaaltaan klo 14.49.

Ilmoita asiavirheestä