Esitutkinnan keskiössä olivat tapahtumat ajalta 2021–2022, jolloin Marko Kilpeläinen oli vasta aloittanut Oulun kaupunkiympäristöjohtajana.
Kuva: Pekka Peura / Sanna Krook
Oulun kaupunkiympäristöjohtaja Marko Kilpeläinen yritti tehtävänsä alkutaipaleella puuttua Oulun kaupungin rakennusvalvonnan toimintaan tavalla, joka koettiin rakennusvalvonnassa painostamisena. Asia käy ilmi poliisin esitutkintamateriaalista.
Poliisi tutki tapausta virka-aseman väärinkäyttämisenä. Kaleva uutisoi rikosepäilystä joulukuussa 2024.