Ylioppilaat: Ou­lu­lai­nen Lauri Lohi kertoo, miten hän kir­joit­ti täydet pisteet äi­din­kie­len ko­kees­ta

Unelma Hietasaaressa: Ou­lu­lais­per­he re­mon­toi vanhan puu­ta­lon oman nä­köi­sek­si

Valmistuneet: Ou­lu­lai­nen kuk­ka­kaup­pa­yrit­tä­jä myy tänä vii­kon­lop­pu­na lähes tuhat ruusua – lue, miten kukan saa säi­ly­mään pi­dem­pään

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi + Lauantai 15,90 €/kk

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Oulua ke­hi­tet­tä­vä met­ro­po­li­na, vaikka kau­pun­ki­mai­suus onkin pientä

Oulu on miljoonametropoli pinta-alaltaan ja liikkumisen vaikeudelta. Mutta väkimääräänkin nähden kaupunkimaisuus on pientä, yksi keskus ja kävelyalue.

Metropoliin kuuluu osakeskuksia ja hengittävä kaupunki. Oululla olisi osakeskuksia, Haukipudasta, Kiiminkiä, Oulunsaloa ja lisää naapureina. Vaan ei toimi.

Kun 1990-luvulla lähdin Oulusta, toivoin lähijunaa Haukipudas–Liminka ja metroa Linnanmaalle. Näille metropoli olisi voinut ytimekkäästi rakentua. Nyt ollaan ympäri pusikoita ja metsiä rakenteessa, joka on kallis taakka. Kaikki kun eivät voi autolla liikkua. Kopioitaisiin tänne Itäkeskus tai vastaava.

Minua innostivat taannoin Helsingin metro ja Itä-Helsingin kehitys sekä lähiliikenne muissa asuinmaissani. Yhdyskunta toimii, kun julkinen liikenne on nopea ja tehokas. Siellä hoituvat elinkeinot, asukkaiden perustarpeet, elintaso ja kulttuuri.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.