Rikostutkinta: Poh­jois­suo­ma­lais­ta mar­ja­yri­tys­tä epäil­lään ih­mis­kau­pas­ta

Analyysi: Putin ottaa sel­kään­sä monella so­ta­rin­ta­mal­la

Luitko jo tämän: Lyly Rajalan rus­ka­ret­kien suosio pysyy vuo­des­ta toi­seen, nyt selviää miksi

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Op­pi­lai­den ta­so­erot kas­va­vat koko ajan – ylemmäs lisätyt kou­lu­vuo­det eivät korjaa ala­kou­lun pohjan ha­ta­ruut­ta

Joitain vuosia sitten vieraili Suomessa OECD:n koulutusjohtaja, ”Mr. Pisa” Andreas Schleicher. Hänen mukaansa haasteena Suomessa on saada oppilaat innostumaan luonnontieteistä ja matematiikasta, koska näistä on tullut maailman ymmärtämisen kieli. Suomessa ei opita ajattelemaan kuten tutkija. Opettajiksi pitäisi saada houkuteltua parhaat voimat, mutta ainakaan matematiikan opettajan ammatti ei enää houkuttele.

Schleicher vertaili Pisa-tuloksissa alaspäin menevää Suomea ja nousevaa Viroa näin: Virossa asetetaan tavoitteet oppilaille korkealle ja heitä tuetaan niiden saavuttamiseksi.