Kolumni: MM95 ei ole vain nevö foget -meemi, vaan su­ku­pol­vi­ko­ke­mus

Suurpetokeskus: Tuore tar­kas­tus kertoo useista puut­teis­ta Kuu­sa­mon suur­pe­to­kes­kuk­ses­sa

Mainos: Juuret kas­va­vat tie­dos­ta. Tutustu Ka­le­vaan 1kk 1 €. Tilaa tästä.

Ope­tus­mi­nis­te­ri Li An­ders­son ei usko, että kou­lu­lais­ten ko­ti­tes­te­jä saadaan heti käyt­töön

Valmistelusta vastaavasta STM:stä ei kerrottu lisätietoja testaamisen yksityiskohdista.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson.
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson.
Kuva: Lännen Media

Koululaisten koronatestaaminen viikoittain tuskin toteutuu aivan käden käänteessä. Esimerkiksi opetusministeri Li Andersson (vas.) ei usko, että koululaisten kotitestit saadaan heti käyttöön.

– Pikatestiasia on sosiaali- ja terveysministeriön vastuulla. Sitä pitää kyllä vielä aika paljon valmistella, että saadaan vastauksia kaikkiin käytännön kysymyksiin, jotka siihen liittyvät, Andersson sanoo STT:lle.

STT yritti saada lauantaina lisätietoja hallituksen koronaministerityöryhmän kouluja ja oppilaitoksia koskevista linjauksista ja suosituksista STM:stä siinä kuitenkaan onnistumatta. Kansliapäällikkö Kirsi Varhila vastasi STT:n esittämiin kysymyksiin vain lauseella tekstiviestitse.

– Yksityiskohtiin palataan valmistelun edetessä, hän kirjoitti.

Hallituksen ministerityöryhmä esitti perjantaina lasten ja nuorten koronarokotusten vauhdittamista ja kotitestaamisen lisäämistä. Testausta suositellaan tehtäväksi kahdesti viikossa perusasteen ja toisen asteen oppilaille. Jos opetusryhmässä todetaan useita tartuntoja, voidaan testausta lisätä tartuntataudeista vastaavan lääkärin päätöksellä esimerkiksi kolmesta viiteen kertaan viikossa. Lisäksi koulujen ja oppilaitosten terveysturvallisuutta voitaisiin ministerityöryhmän mukaan parantaa tehostamalla maski- ja karanteenikäytäntöjä.

Vaikeassa alueellisessa epidemiatilanteessa olisi mahdollista ottaa käyttöön poikkeukselliset opetusjärjestelyt, kuten siirtyminen paikallisilla päätöksillä etäopetukseen, valtioneuvoston kanslia kertoi tiedotteessaan. Karanteenipäätökset tehdään paikallisten tartuntatautilääkäreiden toimesta. Heidän työtään ohjaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).

Kouluihin on opetusministeri Anderssonin mukaan jo joulukuussa annettu ohjeet terveysturvallisuustoimien tiukentamisesta. THL sekä opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät ohjeet koulutuksen järjestäjille. Sen myötä muun muassa osa isoista kaupungeista on huonommassa tautitilanteessa laajentanut maskisuositusta nuorimpiin koululaisiin. Myös jatkossa oppilaiden maskisuosituksista tehdään paikallisia linjauksia, sanoo Andersson.

Testit tarkoitus tehdä kotona

Koronatestejä ei ole tarkoitus tehdä koulussa vaan kotona. Se miten laajasti testejä tehtäisiin, selviää Anderssonin mukaan, kun asian valmistelu etenee sosiaali- ja terveysministeriössä.

Jos testataan laajasti, myös valmistelu kestää pidempään.

– Onko se kaikkia koskeva niin kuin ministeri (Krista) Kiuru eilen viittasi, jolloin se edellyttää aika suurta logistiikka- ja hankintaprosessia.

Anderssonin mukaan ajatus on ollut se, että jos testisuositus annetaan, perheet saavat testit koulusta julkisesti kustannettuina.

"Testit pikaisesti käyttöön kohdennettuna"

Andersson pitäisi kohdennettuja testejä hyvänä ratkaisuna.

– Itse olen ajatellut, että näitä kotitestejä olisi hyvä saada käyttöön pikaisesti kohdennettuna toimenpiteenä. Jos on esimerkiksi sellainen tilanne, että luokalla tai koulussa on ollut paljon koronatartuntoja.

Laajenevasta työkalupakista huolimatta helposti leviävän koronaviruksen omikronmuunnoksen aiheuttamia tartuntoja on mahdotonta kokonaan estää kouluissa ja oppilaitoksissa, Andersson sanoo.

Opetusministeri pitää koronaministerityöryhmän esitysten tärkeimpänä viestinä sitä, että kouluissa jatketaan edelleen lähiopetuksessa. Päätös pohjautuu Anderssonin mukaan hyvin vahvasti lausuntoihin, joita terveydenhuollon asiantuntijat ovat hallitukselle antaneet.

– Hallituksen sisällä oli vahva yhteisymmärrys siitä, että pitää nojautua asiantuntijatietoon silloin kun puhutaan lasten ja nuorten perusoikeuksista, varsinkin niin perustavaa laatua olevasta oikeudesta kuin oikeudesta käydä koulua ja oppia, Andersson sanoo.