Ol­ki­luo­don kol­mos­yk­si­kön koe­käyt­tö­vai­heen vii­mei­nen testi on saatu maa­liin, sään­nöl­li­sen säh­kön­tuo­tan­non pitäisi alkaa maa­nan­tai­na

Helsinki
Olkiluoto 3:n koekäyttö on saatu päätökseen. Arkistokuva.
Olkiluoto 3:n koekäyttö on saatu päätökseen. Arkistokuva.
Kuva: Liimatainen Jori

Olkiluodon ydinvoimalan kolmosyksikön koekäyttövaiheen viimeinen testi on saatu maaliin, kertoo Teollisuuden Voiman (TVO) viestintäpäällikkö Johanna Aho.

Testissä tehoja laskettiin 35 prosenttiin ja siitä takaisin ylös.

– Testattiin, että laitos toimii niin kuin sen on suunniteltu toimivan, kertoo Aho STT:lle.

Säännöllisen sähköntuotannon on määrä alkaa maanantaina. Sitä ennen koekäyttö jatkuu täydellä teholla.

– Aika lailla jo normaalia käyttötoimintaa, muutamia säätöjä, Aho kuvaa loppuviikkoa.

Ahon mukaan esimerkiksi joitain laitteiden huoltoja voidaan tehdä.

Asiasta uutisoi aiemmin Yle.

Ydinvoiman osuus sähköntuotannossa kasvaa

TVO:n uutiskirjeen mukaan Olkiluodon kolmosyksikön sähköntuotanto on käynnistyttyään noin 14 prosenttia Suomen sähköntuotannosta.

Kun tähän lasketaan mukaan Olkiluoto 1 ja 2 sekä Loviisan kahden laitosyksikön tuotanto, sähköstä tuotetaan ydinvoimalla 40 prosenttia, uutiskirjeessä kerrotaan.

Olkiluodon ydinvoimalan kolmosreaktorin sähköntuotannon aloitusta on lykätty useita kertoja.

Ilmoita asiavirheestä