Nokia: Oulun len­to­yh­teyk­sien näi­vet­ty­mi­nen huo­let­taa toi­mi­tus­joh­ta­ja Lund­mar­kia

Asuntomarkkinat: Myl­ly­tul­lis­sa asutaan ker­ros­ta­los­sa, jonka jul­ki­si­vu on kesken

Jalkapallostadion: Oulun kau­pun­gin­hal­li­tus kä­sit­te­lee maa­nan­tai­na sta­dio­nin ra­hoi­tus­ta

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi 13,90 €/kk

Kolumni
Tilaajille

Miten saadaan suo­ma­lai­set liik­ku­maan työn luokse, jos työ ei liiku suo­ma­lais­ten luokse?

Toivottavasti Säätytalolla mietitään työperäisen maahanmuuton lisäksi myös sitä, miten suomalaisia kannustetaan liikkumaan työn perässä, kirjoittaa päätoimittaja Sanna Keskinen.

Tänään lauantaina kerromme Janne Ruonakankaasta, joka kulkee päivittäin bussilla Vaalasta Ouluun töihin ja takaisin. Ruonakankaan pendelöinnistä tekee erityisesti hatun noston arvoista se, että mies kulkee keskivertoa pidemmän työmatkansa julkisilla ja viettää siis linja-autossa ison siivun jokaisesta arkipäivästään.

Moni muu pendelöijä pääsee vähemmällä. Esimerkiksi Oulun naapurikunnista liikutaan Ouluun ja päinvastoin ahkerasti työssä, ja usein työmatka moottoritietä pitkin taittuu nopeammin kuin matkat Oulun kaupungin sisällä.

Pendelöinti, eli toisella paikkakunnalla työssä käynti, on monelle arkea, mutta samalla se on tärkeä yhteiskunnallinen ilmiö.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.