Yleisurheilu: Mün­che­nin EM-päi­vä­kir­ja: Kaksi co­la­juo­maa? 13 euroa, bitte

Tilaajille

Mitä säh­kö­au­toi­li­jan on syytä tietää ajo­neu­von­sa akun la­taa­mi­ses­ta? – Ko­ti­la­tauk­seen ei kannata käyttää läm­pö­tolp­paa tai pis­to­ra­siaa

Esittelyssä kolme perustapaa ladata sähkö- ja hybridiautojen akut. Auton oman sisäisen laturin teho määrittää, mikä latausratkaisu on omalle autolle nopein ja sopivin.

Pikalaturin yleisin liitintyyppi on CCS eli Combo. Taustalla näkyy CHAdeMO-liitin pidikkeessään. Perustason 50 kW:n pikalaturista saa sähköautoon jo satoja ajokilometriä tunnissa.
Pikalaturin yleisin liitintyyppi on CCS eli Combo. Taustalla näkyy CHAdeMO-liitin pidikkeessään. Perustason 50 kW:n pikalaturista saa sähköautoon jo satoja ajokilometriä tunnissa.
Kuva: Kari Pitkänen

Auton oman sisäisen laturin teho määrittää, mikä latausratkaisu on omalle autolle nopein ja sopivin. Myös kotilataukseen suositellaan tarkoitukseen sopivaa latausasemaa, ei pistorasiaa tai lämmitystolppaa.

1. Kolme perustapaa

Sähköautoja ja ladattavia hybridiautoja voi ladata kolmesta eri virtalähteestä: tavallisesta kotitalouspistorasiasta, varta vasten niille suunnitellusta kotilatauslaitteesta sekä pikalaturista.