Mi­nis­te­ri vaatii lisää lentoja Ouluun

Professori Pekka Leviäkankaan mukaan Oulun heikot lentoyhteydet ovat merkki tehottomasti toimivista lentoliikennemarkkinoista.

Professori Pekka Leviäkankaan mukaan Oulun heikot lentoyhteydet ovat merkki tehottomasti toimivista lentoliikennemarkkinoista.

Tilaajille
Tilaajille

Pohjoisesta kaupungista operoi kolme lentoyhtiötä lukuisia reittilentoja maan pääkaupunkiin. Se pohjoinen kaupunki voisi olla Oulu, mutta ei ole.

– Uumajasta lähtee reilusti toistakymmentä lentoa Tukholmaa kohti, kun selvästi Uumajaa isommasta Oulusta lähtee Helsinkiin vain kahdeksan lentoa päivässä, vertaa väylä- ja liikennetekniikan professori Pekka Leviäkangas Oulun yliopistosta.

Kaleva kertoi viime viikolla oululaisten yritysten jo peruvan asiakastapaamisiaan ja siirtävän niitä toisille paikkakunnille heikkojen lentoyhteyksien vuoksi. Finnair on ainoa reittilentoja Oulussa operoiva yhtiö, mikä on johtanut lippujen kallistumiseen ja saatavuuspulaan.

Lentoliikennemarkkinat näyttävät toimivan Ruotsissa tehokkaammin kuin Suomessa.

– Syynä voi olla kansallisen operaattorin vahva asema Suomessa, sekä se, millä tavalla lentosloteja jaetaan ja miten lentokentät hinnoittelevat palvelunsa. Norwegian tulee Ouluun lentämään, jos on vähänkään voittoa tehtävissä.

Viime syksynä Oulusta vetäytynyt Norwegian on kertonut tarkkailevansa tilannetta reitillä. Rovaniemeltä yhtiö edelleen lentää Helsinkiin.

Markkinaesteiden purkamisen ohella Oulun lentoliikenteeseen voisi Leviäkankaan mukaan vaikuttaa nykyistä ponnekkaammalla alueellisella edunvalvonnalla.

Finnair lentää Oulu-Helsinki-reitillä kuudesta kahdeksaan vuoroa päivässä. Professori Pekka Leviäkankaan mukaan se on Oulun kokoiselle talouskeskittymälle aivan liian vähän.
Finnair lentää Oulu-Helsinki-reitillä kuudesta kahdeksaan vuoroa päivässä.

Jatka lukemista vain _eurolla_

Tutustu kuukauden ajan, voit peruuttaa milloin vain.